Mathematics II, 12.5 credits

Matematik 2, 12.5 hp

972G11

Main field of study

Mathematics

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Main field of study

Mathematics

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School

Examination

Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Matematik 2, 12,5hp Kurslitteratur 2015 Baskunnande i matematik. (2003). Stockholm: Myndigheten förskolutveckling Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1857 Bergius, B., & Emanuelsson, L. (2008). Hur många prickar har en gepard? : unga elever upptäcker matematik. Göteborg: NCM, Nationellt Centrum för Matematikutbildning, Göteborgs universitet Billstein, R., Libeskind, S. & Lott, J.W. (2013). A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers. (11., international ed.) Boston: Pearson Education. Bjerneby Häll, M. (2006). Allt har förändrats och allt är sig likt: En longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning. (Doctoral dissertation). Linköpings universitet: Institutionen för beteendevetenskap. (s. 15-25). Tillgänglig på Internet: http://www.avhandlingar.se/avhandling/6d4432ef51/ Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet: att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Bråting, K., Sollervall, H. & Stadler, E. (2013). Geometri för lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Dahl, K., & Rundgren, H. (2004). På tal om matte. I förskoleklassens vardag. Stockholm: UR. Diamant. Diagnoser i matematik. http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-4-6/bedomningsstod/matematik/diamant-1.196205 Engvall, M. (2013). Handlingar i matematikklassrummet. En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus. . (Doctoral dissertation). Linköpings universitet: Institutionen för beteendevetenskap. (kap.2). Tillgänglig på Internet: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:660675/FULLTEXT01.pdf Grevholm, B. (red) (2014). Lära och undervisa matematik från försdkoleklass till år 6. Lun: Studentlitteratur. Johnsen Høines, M. (2000). Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv. Malmö: Liber Ekonomi. Learning Study i matematik. En modell för utveckling av lärandet i klassrummet i år 6. (2009). Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan, nr 9. Tillgänglig på Internet: http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2009/09/ul_artikel_9_2009_drakenberg_mothander_neuman.pdf Lgr11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Lundberg, I. & Sterner, G. (2009). Dyskalkyli - finns det?: aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. Löwing, M. (2008). Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. McIntosh, Alistair (2008). Förstå och använda tal: en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. Göteborg *Persson, A, (2006). Rumsuppfattning och bygglek. I E. Doverborg, & G. Emanuelsson (red.). Små barns matematik (s.89-101). Göteborg: Göteborgs universitet, NCM. Reynolds, D., & Muijs, D. (1999). The Effective Teaching of Mathematics: A review of research. School Leadership & Management, 19(3), 273–288. doi:10.1080/13632439969032 Ryve, A. (2006). Vad är kunskap i matematik? Nämnaren, 2, sid. 7-9. Tillgänglig på Internet: http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0709_06_2.pdf Samuelsson, J. (2013). Den skickliga matematikläraren håller i taktpinnen. Venue:http://www.liu.se/uv/lararrummet/venue/den-skickliga-matematiklararen?l=sv Skolverket. Forskning för skolan. http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/forskning-lyfter-skolvardagen-1.189571 Skolverket. (2010). Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidiga skolåren. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2322 Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik [Elektronisk resurs]. Stockholm: Skolverket. *Skott, J., Jess, K., Hansen, H.C. & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare. Delta, Didaktik (s. 276-285). Malmö: Gleerups Utbildning Solem, I.H., Alseth, B. & Nordberg, G. (2011). Tal och tanke: matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur Sveider, C. (2013). Lärares intentioner med laborativ matematikundervisning. Venue. http://www.liu.se/uv/lararrummet/venue/larares-intentioner-med-laborativ-matematikundervisning?l=sv Dessutom nationella och internationella artiklar som den studerande väljer för examinationsuppgift SRE1. *Innebär att dokumentet finns tillgängligt på Lisam. Ytterligare artiklar kan tillkomma.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.