Swedish, 30 credits

Svenska, 30 hp

973G05

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1G46 Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School 2 (Spring 2012) Swedish Linköping, Valla C

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för kultur och kommunikation

No examination details is to be found.

OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 1, VECKORNA 4-8 Bjar, Louise (2006). (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur Antologi, Följande artiklar läses i delkurs 1: Kapitel 1,Bjar, Louise (2006) Språket är huset vi bor i. I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 2, Rosén, Monica & Gustafsson, Jan-Eric (2006) Läskompetens i skolår 3 och 4. . I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 13, Bjar, Loiuse (2006). Att analysera elevtexter. I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 16, Samuelsson, Stefan (2006). Skriftspråklig utveckling och dyslexi. . I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. Bråten, Ivar (2008). Läsförståelse i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Elwér, Åsa (2009). Specifika läsförståelseproblem. I Stefan Samuelsson m fl. Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur. (tillhandahålles via It´s learning) Liberg, Caroline, af Geigerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2010). Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse. Fördjupad analys av PIRLS 2006. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315 Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Skolverket (2011b) Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/prov_och_bedomning/ovrigt_bedomningsstod/2.1193/svenska-och-svenska-som-andrasprak-1.106047 Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse Lässtrategier och studieteknik. Stockholm: Natur och Kultur. OBLIGATORISK LITTERATUR, DELKURS 2 VECKORNA 13-15 OCH 18-21 OBS! Artiklar, läromedel i svenska och webbaserade texter tillkommer. Bjar, Louise (red) (2006) Det hänger på språket. Lund: Studentlitteratur kapitel 3, 9 och 12 skrivna av Inger Lindberg, Monica Reichenberg och Frøydis Hertzberg Dahl, Östen (2003). Grammatik. Lund: Studentlitteratur Garme, Birgitta (2010). Elever skriver. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan och gymnasiet 2011. www.skolverket.se OBLIGATORISK FACKLITTERATUR I DELKURS 3 VECKORNA 9-10, 21-22 OCH 34-37 OBS! Vissa av titlarna kommer att finnas i textkompendium. Se vidare studiehandledning och kursgenomgång Skönlitteratur tillkommer. Se studiehandledning Artiklarna om ”bok” och ”boktryckarkonst” i Nationalencyklopedin (NE) Amborn, H., Hansson, J., (1998) Läsglädje i skolan: en bok om litteraturundervisning tillsammans med slukarålderns barn, Stockholm: En bok för alla (ingår i empatitemat) Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss. Stockholm: Rabén & Sjögren Frenkel, Maja (2004) Vår förbannade rätt: en bok om ungas rättigheter. Stockholm: Bokförlaget Atlas (ingår i empatitemat) Heard, Georgia. (1997) Allt gott på jorden och i solen, Göteborg: Daidalos, Kåreland, Lena (2009) Barnboken i samhället, Lund: Studentlitteratur, valda delar Kåreland, Lena (red) (2005) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. ”Boksamtal under mellanåren” av Lars Brink. Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7 Limberg, Louise. Skolbibliotekets pedagogiska roll – en kunskapsöversikt, Stockholm: Skolverket, 2002; hämtas på nätet: www.skolverket.se , s. 7-22, 53-67 och 79-91 Nettervik, Ingrid (2001) I barnbokens värld, 2:a uppl. Malmö: Gleerups Mossberg Schüllerqvist, I., Olin-Scheller, C., Fiktionsförståelse i skolan. Svensklärare omvandlar teori till praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap 6+7 Nikolajeva, Maria. (2004) Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur, 2004 Peurell, Erik. Om läsning – mer eller mindre? En kommenterande jämförelse av fem läsvanestudier, SBI – trender och tendenser år 2011,2010, 2009, 2007 http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Dokumentation_Argang_2011.pdf http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Dokumentation_Argang_2010.pdf http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Argang_2009.pdf http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Argang_2007.pdf www.skolverket.se Kursplaner i Svenska för grundskolan 2011 Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur. kap 6-8 (tidigare grundskolan) OBLIGATORISK OCH VALBAR SKÖNLITTERATUR TILLKOMMER – SE STUDIEHANDLEDNING

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.