Svenska, 30 hp

Swedish, 30 credits

973G05

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 2 (VT 2012) Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6b samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp och Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för berättandets och läsningens funktion för barns och ungas språkutveckling
- redogöra för några teorier om skrivande och skrivutveckling
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga och kognitiva utveckling
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan stödja språk- läs- och skrivutveckling
- redogöra för grundläggande teorier avseende läsförståelse
- identifiera faktorer som orsakar läs- och skrivsvårigheter med särskild betoning på läsförståelse
- kartlägga, dokumentera och granska en elevs läs- och skrivfärdigheter med särskild fokus på läsförståelse
- diskutera olika metoder för att främja elevers läsförståelse och skrivande
- granska elevtexter med stöd av teorier från aktuell forskning om barns och ungdomars skrivande
- planera och genomföra ett begränsat arbete om skrivande
- använda sats- och textgrammatiska grundbegrepp vid analys av texter
- jämföra språkliga drag i de nordiska språken och i svenska dialekter
- beskriva och diskutera hur språkliga variationsmöjligheter utnyttjas i olika sammanhang och i olika genrer
- producera genrespecifika texter
- redogöra för grundläggande litteraturdidaktiska teorier
- redogöra för barn- och ungdomslitteraturens multimodala former och institutionella förutsättningar
- analysera, granska och diskutera exempel på barn- och ungdomslitteratur kopplat till skolans värdegrund – genus, klass, etnicitet, normalitet och avvikelse
- jämföra olika typer av läromedel i svenska för åk 4-6
- jämföra aktuella och tidigare kursplaner i svenskämnet
- redogöra för några teorier och modeller för bedömning i ämnet svenska
- formulera möjliga problemställningar som grund för ett vetenskapligt arbete utifrån resultat från forskning om svenskämnet

Kursinnehåll

Kursen behandlar teorier om läs- och skrivutveckling liksom teorier och metoder för läs- och skrivundervisning. De studerande beaktar historiska och internationella aspekter på läs- och skrivundervisning. De studerande kartlägger och granskar elevers läs- och skrivfärdigheter och identifierar tecken på läs- och skrivsvårigheter. Ytterligare inslag är att studera faktorer av betydelse för barns språkliga och kognitiva utveckling. De studerande fokuserar också på berättandets och läsningens betydelse för barns och ungdomars språkutveckling.

Kursen innehåller även grundläggande studier i svenska språkets struktur på ord-, sats- och textnivå. Enklare analyser av texter med avseende på deras byggnad och struktur görs av de studerande samtidigt som fokus också läggs på hur lärare kan arbeta med texter i klassrummet. De studerande analyserar, värderar och bedömer professionella texter såväl som elevtexter med stöd i aktuell forskning. Jämförelser mellan de nordiska språken görs av de studerande liksom mellan svenska dialekter och andra språkliga varianter. Studier av genus-, klass-, och etnicitetsaspekter av det svenska språket görs också. I kursen ingår att den studerande ska redogöra för och tillämpa bedömning och betygsättning i ämnet svenska. Även aktuella kursplaner i ämnet analyseras och granskas.
Kursen innehåller också de studerandes eget skrivande i olika genrer samt utveckling mot ett vetenskapligt förhållningssätt.
Barn- och ungdomsbokens nutida genrer inklusive multimodala texter och deras historiska förutsättningar studeras och kopplas till skolans värdegrund. Dessutom behandlar de studerande grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om litterär textanalys och litteratursamtal samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Kulturella uttryck som litterär kritik och skolbibliotekens verksamhet studeras. De studerande granskar även barn- och ungdomskultur samt ungas läs- och medievanor.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier, samt arbete i grupp och enskilt.

OBLIGATORISKA MOMENT:
Workshop med uppgift Estetiskt lärande

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, salstentamen och hemtentamen,

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen:salstentamen Läs-och skrivinlärning 7,5 hp U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen Grammatik 4hp U-VG
STN3 Skriftlig tentamen: hemtentamen Skrivande 3 hp U-VG
STN 4 Skriftlig tentamen:salstentamen Litteratur 8,5 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning Språk, VFU-uppgift 3 hp U-G
SRE 2 Skriftlig redovisning Litteratur, VFU-uppgift 3 hp U-G
SRE 3 Skriftlig redovisning Skrivande VFU-uppgift 1hp U-G
OBL1 Obligatoriskt moment: workshop med uppgift Estetiskt lärande 0 hp D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 1, VECKORNA 4-8 Bjar, Louise (2006). (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur Antologi, Följande artiklar läses i delkurs 1: Kapitel 1,Bjar, Louise (2006) Språket är huset vi bor i. I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 2, Rosén, Monica & Gustafsson, Jan-Eric (2006) Läskompetens i skolår 3 och 4. . I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 13, Bjar, Loiuse (2006). Att analysera elevtexter. I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 16, Samuelsson, Stefan (2006). Skriftspråklig utveckling och dyslexi. . I Louise Bjar (red.) Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. Bråten, Ivar (2008). Läsförståelse i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Elwér, Åsa (2009). Specifika läsförståelseproblem. I Stefan Samuelsson m fl. Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur. (tillhandahålles via It´s learning) Liberg, Caroline, af Geigerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2010). Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse. Fördjupad analys av PIRLS 2006. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315 Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Skolverket (2011b) Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/prov_och_bedomning/ovrigt_bedomningsstod/2.1193/svenska-och-svenska-som-andrasprak-1.106047 Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse Lässtrategier och studieteknik. Stockholm: Natur och Kultur. OBLIGATORISK LITTERATUR, DELKURS 2 VECKORNA 13-15 OCH 18-21 OBS! Artiklar, läromedel i svenska och webbaserade texter tillkommer. Bjar, Louise (red) (2006) Det hänger på språket. Lund: Studentlitteratur kapitel 3, 9 och 12 skrivna av Inger Lindberg, Monica Reichenberg och Frøydis Hertzberg Dahl, Östen (2003). Grammatik. Lund: Studentlitteratur Garme, Birgitta (2010). Elever skriver. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan och gymnasiet 2011. www.skolverket.se OBLIGATORISK FACKLITTERATUR I DELKURS 3 VECKORNA 9-10, 21-22 OCH 34-37 OBS! Vissa av titlarna kommer att finnas i textkompendium. Se vidare studiehandledning och kursgenomgång Skönlitteratur tillkommer. Se studiehandledning Artiklarna om ”bok” och ”boktryckarkonst” i Nationalencyklopedin (NE) Amborn, H., Hansson, J., (1998) Läsglädje i skolan: en bok om litteraturundervisning tillsammans med slukarålderns barn, Stockholm: En bok för alla (ingår i empatitemat) Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss. Stockholm: Rabén & Sjögren Frenkel, Maja (2004) Vår förbannade rätt: en bok om ungas rättigheter. Stockholm: Bokförlaget Atlas (ingår i empatitemat) Heard, Georgia. (1997) Allt gott på jorden och i solen, Göteborg: Daidalos, Kåreland, Lena (2009) Barnboken i samhället, Lund: Studentlitteratur, valda delar Kåreland, Lena (red) (2005) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. ”Boksamtal under mellanåren” av Lars Brink. Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7 Limberg, Louise. Skolbibliotekets pedagogiska roll – en kunskapsöversikt, Stockholm: Skolverket, 2002; hämtas på nätet: www.skolverket.se , s. 7-22, 53-67 och 79-91 Nettervik, Ingrid (2001) I barnbokens värld, 2:a uppl. Malmö: Gleerups Mossberg Schüllerqvist, I., Olin-Scheller, C., Fiktionsförståelse i skolan. Svensklärare omvandlar teori till praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap 6+7 Nikolajeva, Maria. (2004) Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur, 2004 Peurell, Erik. Om läsning – mer eller mindre? En kommenterande jämförelse av fem läsvanestudier, SBI – trender och tendenser år 2011,2010, 2009, 2007 http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Dokumentation_Argang_2011.pdf http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Dokumentation_Argang_2010.pdf http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Argang_2009.pdf http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Bokprovning/Dokumentation/Argang_2007.pdf www.skolverket.se Kursplaner i Svenska för grundskolan 2011 Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur. kap 6-8 (tidigare grundskolan) OBLIGATORISK OCH VALBAR SKÖNLITTERATUR TILLKOMMER – SE STUDIEHANDLEDNING

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.