Svenska, 30 hp
Swedish, 30 credits
973G05
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 2 (VT 2012) | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6b samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp och Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för berättandets och läsningens funktion för barns och ungas språkutveckling
- redogöra för några teorier om skrivande och skrivutveckling
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga och kognitiva utveckling
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser kan stödja språk- läs- och skrivutveckling
- redogöra för grundläggande teorier avseende läsförståelse
- identifiera faktorer som orsakar läs- och skrivsvårigheter med särskild betoning på läsförståelse
- kartlägga, dokumentera och granska en elevs läs- och skrivfärdigheter med särskild fokus på läsförståelse
- diskutera olika metoder för att främja elevers läsförståelse och skrivande
- granska elevtexter med stöd av teorier från aktuell forskning om barns och ungdomars skrivande
- planera och genomföra ett begränsat arbete om skrivande
- använda sats- och textgrammatiska grundbegrepp vid analys av texter
- jämföra språkliga drag i de nordiska språken och i svenska dialekter
- beskriva och diskutera hur språkliga variationsmöjligheter utnyttjas i olika sammanhang och i olika genrer
- producera genrespecifika texter
- redogöra för grundläggande litteraturdidaktiska teorier
- redogöra för barn- och ungdomslitteraturens multimodala former och institutionella förutsättningar
- analysera, granska och diskutera exempel på barn- och ungdomslitteratur kopplat till skolans värdegrund – genus, klass, etnicitet, normalitet och avvikelse
- jämföra olika typer av läromedel i svenska för åk 4-6
- jämföra aktuella och tidigare kursplaner i svenskämnet
- redogöra för några teorier och modeller för bedömning i ämnet svenska
- formulera möjliga problemställningar som grund för ett vetenskapligt arbete utifrån resultat från forskning om svenskämnet
Kursinnehåll
Kursen behandlar teorier om läs- och skrivutveckling liksom teorier och metoder för läs- och skrivundervisning. De studerande beaktar historiska och internationella aspekter på läs- och skrivundervisning. De studerande kartlägger och granskar elevers läs- och skrivfärdigheter och identifierar tecken på läs- och skrivsvårigheter. Ytterligare inslag är att studera faktorer av betydelse för barns språkliga och kognitiva utveckling. De studerande fokuserar också på berättandets och läsningens betydelse för barns och ungdomars språkutveckling.
Kursen innehåller även grundläggande studier i svenska språkets struktur på ord-, sats- och textnivå. Enklare analyser av texter med avseende på deras byggnad och struktur görs av de studerande samtidigt som fokus också läggs på hur lärare kan arbeta med texter i klassrummet. De studerande analyserar, värderar och bedömer professionella texter såväl som elevtexter med stöd i aktuell forskning. Jämförelser mellan de nordiska språken görs av de studerande liksom mellan svenska dialekter och andra språkliga varianter. Studier av genus-, klass-, och etnicitetsaspekter av det svenska språket görs också. I kursen ingår att den studerande ska redogöra för och tillämpa bedömning och betygsättning i ämnet svenska. Även aktuella kursplaner i ämnet analyseras och granskas.
Kursen innehåller också de studerandes eget skrivande i olika genrer samt utveckling mot ett vetenskapligt förhållningssätt.
Barn- och ungdomsbokens nutida genrer inklusive multimodala texter och deras historiska förutsättningar studeras och kopplas till skolans värdegrund. Dessutom behandlar de studerande grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om litterär textanalys och litteratursamtal samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Kulturella uttryck som litterär kritik och skolbibliotekens verksamhet studeras. De studerande granskar även barn- och ungdomskultur samt ungas läs- och medievanor.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier, samt arbete i grupp och enskilt.
OBLIGATORISKA MOMENT:
Workshop med uppgift Estetiskt lärande
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, salstentamen och hemtentamen,
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen:salstentamen Läs-och skrivinlärning 7,5 hp U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen Grammatik 4hp U-VG
STN3 Skriftlig tentamen: hemtentamen Skrivande 3 hp U-VG
STN 4 Skriftlig tentamen:salstentamen Litteratur 8,5 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning Språk, VFU-uppgift 3 hp U-G
SRE 2 Skriftlig redovisning Litteratur, VFU-uppgift 3 hp U-G
SRE 3 Skriftlig redovisning Skrivande VFU-uppgift 1hp U-G
OBL1 Obligatoriskt moment: workshop med uppgift Estetiskt lärande 0 hp D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.