Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Swedish, 30 credits
Svenska, 30 hp
973G05
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Suzanne Parmenius SwärdDirector of studies or equivalent
Lisbeth HurtigECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School | 2 (Spring 2015) | Swedish | Linköping, Valla | C |
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för kultur och kommunikationNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 1, VECKORNA 4-8
Bjar, Louise (red.) (2006). Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur.
Elwér, Åsa (2009). Specifika läsförståelseproblem. I Stefan Samuelsson m fl. Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur.
Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Myrberg, Mats (2007). Dyslexi, en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådets Rapportserie2: 2007. Stockholm: Vetenskapsrådet. www.vr.se
Skolverket (2010). Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse. Fördjupad analys av PIRLS 2006. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skolverket (2011b). Bedömningsstöd i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-6 Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178923!/Menu/article/attachment/L%C3%A4rarhandledning%20(rev.%202012).pdf
Skolverket (2012). Få syn på språket – ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Fritzes http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2843
Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag.
Westlund, Barbro (2012). Att undervisa i läsförståelse Lässtrategier och studieteknik. Andra upplagan. Stockholm: Natur och Kultur.
Kompendium (köps av LIU-tryck):
Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur.
OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 2 VECKORNA 9-12
Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber (100s)
Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring oss, endast böcker inom oss
läses). Stockholm: Rabén & Sjögren (170s)
Ingemansson Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag: Maj Bylocks Drakskeppsstriologi och historiemedvetande hos
mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag,
Kåreland, Lena (2009) Barnboken i samhället, Lund: Studentlitteratur, valda delar (22s)
Kåreland, Lena (red) (2005) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. ”Boksamtal under
mellanåren” av Lars Brink. Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7 (49s)
Nettervik, Ingrid (2001) I barnbokens värld 2:a uppl. Malmö: Gleerups (250s)
Nikolajeva, Maria. (2004) Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur, 2004 Obs! Ny reviderad upplaga 2004! Den gamla
kan inte användas! (200s)
Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur. kap 6-8 (86s)
Skönlitteratur, artiklar och kompendier tillkommer (se momentschema delkurs 2)
OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 3 VECKORNA 18-23
Dahl, Östen (2003). Grammatik. Lund: Studentlitteratur
Einarsson, Jan (2009). Språksociologi. Lund: Studentlitteratur
Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan och gymnasiet 2011. www.skolverket.se
Kompendier och artiklar tillkommer (se momentschema för delkurs 3)
OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 4 VECKORNA 34-37
Bjar, Louise (red) (2006) Det hänger på språket. Lund: Studentlitteratur kapitel 3, 9 och 12 skrivna av Inger Lindberg, Monica
Reichenberg och Frøydis Hertzberg
Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber (100s)
Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring oss, endast böcker inom oss
läses). Stockholm: Rabén & Sjögren (170)
Garme, Birgitta (2010). Elever skriver. Lund: Studentlitteratur
Heard, Georgia (1997) Allt gott på jorden och i solen, Göteborg: Daidalos, (190s)
Ingemansson Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag: Maj Bylocks Drakskeppsstriologi och historiemedvetande hos
mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag,
Kåreland,Lena (2005) Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Stockholm: Skrifter utgivna av barnboksinstitutet
Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och
skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan 2011. www.skolverket.se
Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur.
Skönlitteratur, artiklar och kompendier tillkommer (se momentschema för delkurs 4)
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.