Swedish, 30 credits

Svenska, 30 hp

973G05

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Suzanne Parmenius Swärd

Director of studies or equivalent

Lisbeth Hurtig
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1G46 Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School 2 (Spring 2015) Swedish Linköping, Valla C

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för kultur och kommunikation

No examination details is to be found.

OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 1, VECKORNA 4-8 Bjar, Louise (red.) (2006). Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Elwér, Åsa (2009). Specifika läsförståelseproblem. I Stefan Samuelsson m fl. Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur. Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Myrberg, Mats (2007). Dyslexi, en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådets Rapportserie2: 2007. Stockholm: Vetenskapsrådet. www.vr.se Skolverket (2010). Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse. Fördjupad analys av PIRLS 2006. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315 Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Skolverket (2011b). Bedömningsstöd i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-6 Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178923!/Menu/article/attachment/L%C3%A4rarhandledning%20(rev.%202012).pdf Skolverket (2012). Få syn på språket – ett kommentarmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen. Stockholm: Fritzes http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2843 Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Westlund, Barbro (2012). Att undervisa i läsförståelse Lässtrategier och studieteknik. Andra upplagan. Stockholm: Natur och Kultur. Kompendium (köps av LIU-tryck): Lundberg, Ingvar (2008). God skrivutveckling Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 2 VECKORNA 9-12 Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber (100s) Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring oss, endast böcker inom oss läses). Stockholm: Rabén & Sjögren (170s) Ingemansson Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag: Maj Bylocks Drakskeppsstriologi och historiemedvetande hos mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag, Kåreland, Lena (2009) Barnboken i samhället, Lund: Studentlitteratur, valda delar (22s) Kåreland, Lena (red) (2005) Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. ”Boksamtal under mellanåren” av Lars Brink. Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7 (49s) Nettervik, Ingrid (2001) I barnbokens värld 2:a uppl. Malmö: Gleerups (250s) Nikolajeva, Maria. (2004) Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur, 2004 Obs! Ny reviderad upplaga 2004! Den gamla kan inte användas! (200s) Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur. kap 6-8 (86s) Skönlitteratur, artiklar och kompendier tillkommer (se momentschema delkurs 2) OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 3 VECKORNA 18-23 Dahl, Östen (2003). Grammatik. Lund: Studentlitteratur Einarsson, Jan (2009). Språksociologi. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan och gymnasiet 2011. www.skolverket.se Kompendier och artiklar tillkommer (se momentschema för delkurs 3) OBLIGATORISK LITTERATUR DELKURS 4 VECKORNA 34-37 Bjar, Louise (red) (2006) Det hänger på språket. Lund: Studentlitteratur kapitel 3, 9 och 12 skrivna av Inger Lindberg, Monica Reichenberg och Frøydis Hertzberg Byréus, Katrin (2008) Du har huvudrollen i ditt liv, Stockholm: Liber (100s) Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss – om boksamtal (eller Böcker inom och omkring oss, endast böcker inom oss läses). Stockholm: Rabén & Sjögren (170) Garme, Birgitta (2010). Elever skriver. Lund: Studentlitteratur Heard, Georgia (1997) Allt gott på jorden och i solen, Göteborg: Daidalos, (190s) Ingemansson Mary (2010) Det kunde lika gärna ha hänt idag: Maj Bylocks Drakskeppsstriologi och historiemedvetande hos mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag, Kåreland,Lena (2005) Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Stockholm: Skrifter utgivna av barnboksinstitutet Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2011) Kursplaner i Svenska för grundskolan 2011. www.skolverket.se Wolf, Lars. (2004) Till dig en blå tussilago. Lund: Studentlitteratur. Skönlitteratur, artiklar och kompendier tillkommer (se momentschema för delkurs 4)

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.