Svenska, 30 hp
Swedish, 30 credits
973G05
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Suzanne Parmenius SwärdStudierektor eller motsvarande
Lisbeth HurtigKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 2 (VT 2015) | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6b samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning, 7.5 hp och Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
-redogöra för berättandets och läsningens funktion för barns och ungas språkutveckling
-beskriva faktorer av betydelse för barns språkliga utveckling
-exemplifiera hur några estetiska lärprocesser kan stödja språk- läs- och skrivutveckling samt litteraturläsning
-redogöra för några teoretiska faktorer av betydelse för läsförståelse
-beskriva några faktorer som kan orsaka läs- och skrivsvårigheter med särskild betoning på läsförståelse
-diskutera några olika modeller för att främja elevers läsförståelse och skrivande
-kartlägga och dokumentera elevers läs- och skrivfärdigheter med särskilt fokus mot läsförståelse
-diskutera olika modeller för att främja elevers läsförståelse och skrivande
-kartlägga, dokumentera och granska en elevs läs- och skrivfärdigheter med särskild fokus på läsförståelse
-granska elevtexter med stöd av teorier från aktuell forskning om barns och ungdomars skrivande
-planera och genomföra ett begränsat arbete om skrivande
-använda grammatiska grundbegrepp vid analys av texter
-jämföra språkliga drag i de nordiska språken och i svenska dialekter
-beskriva och diskutera hur språkliga variationsmöjligheter utnyttjas i olika sammanhang och i olika genrer
-producera några genrespecifika texter
-redogöra för grundläggande litteraturdidaktiska teorier
-redogöra för barn- och ungdomslitteraturens multimodala former och institutionella förutsättningar
-analysera, granska och diskutera exempel på barn- och ungdomslitteratur kopplat till skolans värdegrund – genus, klass, etnicitet, normalitet och avvikelse
-granska aktuella kursplaner i svenskämnet
-redogöra för några teorier och modeller för bedömning i ämnet svenska
-formulera möjliga problemställningar som grund didaktiskt för ett arbete med stöd i forskning om svenskämnet
Kursinnehåll
Kursen behandlar teorier om läs- och skrivutveckling liksom teorier och metoder för läs- och skrivundervisning. De studerande kartlägger elevers läs- och skrivfärdigheter och identifierar tecken på läs- och skrivsvårigheter. Ytterligare inslag är att studera faktorer av betydelse för barns språkliga utveckling såsom berättande och läsning.
Kursen innehåller även grundläggande studier i svenska språkets struktur på ord-, sats- och textnivå. Enklare analyser av texter med avseende på deras byggnad och struktur görs av de studerande samtidigt som fokus också läggs på hur lärare kan arbeta med texter i klassrummet. De studerande analyserar, värderar och bedömer professionella texter såväl som elevtexter med stöd i aktuell forskning. Jämförelser mellan de nordiska språken görs av de studerande liksom mellan svenska dialekter och andra språkliga varianter. Studier av genus-, klass-, och etnicitetsaspekter av det svenska språket görs också. I kursen ingår att den studerande ska redogöra för och tillämpa bedömning och betygsättning i ämnet svenska. Även aktuella kursplaner i ämnet analyseras och granskas.
Kursen innehåller också de studerandes eget skrivande i olika genrer samt utveckling mot ett vetenskapligt förhållningssätt.
Barn- och ungdomsbokens nutida genrer inklusive multimodala texter och deras historiska förutsättningar studeras och kopplas till skolans värdegrund. Dessutom behandlar de studerande grundläggande litteraturdidaktisk teoribildning, liksom teorier om litterär textanalys och litteratursamtal samt hur dessa kan tillämpas i praktisk verksamhet. Kulturella uttryck som litterär kritik och skolbibliotekens verksamhet studeras. De studerande granskar även barn- och ungdomskultur samt ungas läs- och medievanor.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier, samt arbete i grupp och enskilt.
OBLIGATORISKA MOMENT:
Närvaro på seminarier, bokredovisning samt litteraturuppgift.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, salstentamen och hemtentamen,
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen:salstentamen Läs-och skrivinlärning 7,5hp U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen Grammatik 4hp U-VG
STN5 Skriftlig tentamen: Litteratur 6hp U-VG
STN6 Skriftlig tentamen: hemtentamen Språk, språksociologi 3hp U-G
SRE3 Skriftlig redovisning: Skrivande VFU-uppgift 1hp U-G
SRE4 Skriftlig redovisning: Litteratur, VFU-uppgift 1,5hp U-G
SRE5 Skriftlig redovisning: Didaktiskt arbete 5,5hp U-VG
GRE1 Gestaltande redovisning 1,5hp U-G
OBL2 Obligatoriskt moment: Bokredovisning
OBL3 Litteraturuppgift
OBL4 Närvaro seminarier
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.