Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Mathematics 2, 15 credits
Matematik 2, 15 hp
973G11
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School | 4 (Spring 2013) | Swedish |
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
First cycleAdvancement level
G2XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Obligatorisk litteratur
Baskunnande i matematik (2003). Stockholm: Myndigheten förskolutveckling.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1857
Bently.P-O. &C. (2011). Det beror på hur man räknar- matematikdidaktik för grundlärare. Stockholm. Liber AB.
Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet- att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber AB.
Bjerneby Häll, M. (2006). Allt har förändrats och allt är sig likt: En longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning. (Doctoral dissertation). Linköpings universitet: Institutionen för beteendevetenskap. (s. 15-25). Tillgänglig på Internet: http://www.avhandlingar.se/avhandling/6d4432ef51/
*Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2001). Principles for the prevention and intervention of mathematics difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 16, 85-95
Johansson, B. m.fl. (2001). Hög tid för matematik. NCM rapport 2001:1. Göteborgs universitet.
http://ncm.gu.se/media/ncm/kup/Hog_tid_for_matematik.pdf
Learning Study i matematik. En modell för utveckling av lärandet i klassrummet i år 6. (2009). Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan, nr 9. Tillgänglig på Internet: http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2009/09/ul_artikel_9_2009_drakenberg_mothander_neuman.pdf
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli – finns det? Göteborg: Göteborgs universitet, NCM http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Lunde, O. (2011). När siffror skapar kaos- matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Liber. Stockholm
Löwing, M. (2008). Grundläggande aritmetik. Lund: Studentlitteratur.
Löwing, M. (2011). Grundläggande geometri. Lund: Studentlitteratur.
McIntosh, A. (2008) Förstå och använda tal- en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning.
Petterson, A. m.fl. (2010) Bedömning av kunskap- för lärande och undervisning i matematik. Stockholm: Stockholms Universitet.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm.
Skott, J. m.fl. (2010) Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Johansson, Magnus; Hildén, Anita; Nilsson Christer & Thorell, Mia (2000). Att bedöma pedagogisk programvara. Linköping: Linköpings universitet. Institutionen för tematisk utbildning och forskning, ITUF. Projektrapport.
Material för kartläggning och kunskapsbedömning:
Skolverket (2009). Analysschema i matematik för åren före årskurs 6. Stockholm: Skolverket.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2219
Diamant http://www.skolverket.se/sb/d/3044/a/17277
Diagnostiska uppgifter i matematik http://www.skolverket.se/publikationer?id=2322
Dessutom nationella och internationella artiklar som den studerande väljer för examinationsuppgift SRE1.
Ytterligare artiklar kan tillkomma.
*Innebär att dokumentet finns tillgängligt på kursens lärplattform.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.