Mathematics 2, 15 credits

Matematik 2, 15 hp

973G11

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1G46 Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School 4 (Spring 2013) Swedish

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Obligatorisk litteratur Baskunnande i matematik (2003). Stockholm: Myndigheten förskolutveckling. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1857 Bently.P-O. &C. (2011). Det beror på hur man räknar- matematikdidaktik för grundlärare. Stockholm. Liber AB. Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet- att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber AB. Bjerneby Häll, M. (2006). Allt har förändrats och allt är sig likt: En longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning. (Doctoral dissertation). Linköpings universitet: Institutionen för beteendevetenskap. (s. 15-25). Tillgänglig på Internet: http://www.avhandlingar.se/avhandling/6d4432ef51/ *Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2001). Principles for the prevention and intervention of mathematics difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 16, 85-95 Johansson, B. m.fl. (2001). Hög tid för matematik. NCM rapport 2001:1. Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/ncm/kup/Hog_tid_for_matematik.pdf Learning Study i matematik. En modell för utveckling av lärandet i klassrummet i år 6. (2009). Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan, nr 9. Tillgänglig på Internet: http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2009/09/ul_artikel_9_2009_drakenberg_mothander_neuman.pdf Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli – finns det? Göteborg: Göteborgs universitet, NCM http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf Lunde, O. (2011). När siffror skapar kaos- matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Liber. Stockholm Löwing, M. (2008). Grundläggande aritmetik. Lund: Studentlitteratur. Löwing, M. (2011). Grundläggande geometri. Lund: Studentlitteratur. McIntosh, A. (2008) Förstå och använda tal- en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning. Petterson, A. m.fl. (2010) Bedömning av kunskap- för lärande och undervisning i matematik. Stockholm: Stockholms Universitet. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm. Skott, J. m.fl. (2010) Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Johansson, Magnus; Hildén, Anita; Nilsson Christer & Thorell, Mia (2000). Att bedöma pedagogisk programvara. Linköping: Linköpings universitet. Institutionen för tematisk utbildning och forskning, ITUF. Projektrapport. Material för kartläggning och kunskapsbedömning: Skolverket (2009). Analysschema i matematik för åren före årskurs 6. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2219 Diamant http://www.skolverket.se/sb/d/3044/a/17277 Diagnostiska uppgifter i matematik http://www.skolverket.se/publikationer?id=2322 Dessutom nationella och internationella artiklar som den studerande väljer för examinationsuppgift SRE1. Ytterligare artiklar kan tillkomma. *Innebär att dokumentet finns tillgängligt på kursens lärplattform.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.