Matematik 2, 15 hp

Mathematics 2, 15 credits

973G11

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 4 (VT 2013) Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- granska och diskutera matematik i skolår 4-6 med avseende på innehåll och samhälleligt uppdrag,
- argumentera för val av innehåll, undervisningsmaterial och undervisningsformer i relation till styrdokument och elevers skilda förutsättningar,
- kartlägga, analysera och bedöma barns matematiska kunnande under skolåren 4-6,
- jämföra och relatera didaktiska perspektiv och förhållningssätt till grundläggande inlärning och undervisning i matematik,
- argumentera för forskningens relevans för undervisning och lärande i matematik och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik.

Kursinnehåll

Kursen behandlar hur matematik gestaltas i styrdokument och i skolår 4-6 praktik. Olika förhållningssätt till lärande och undervisning i förhållande centralt innehåll för skolår 4-6 bearbetas i kursen. Den studerande analyserar didaktiska verktyg. Ett genomgående tema i kursen är teorier om elever s utveckling av matematiska begrepp. Vidare behandlas elevers olikheter i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelse och dess inverkan på lärande och undervisning i matematik. I kursen ingår också olika kartläggningsinstrument och former för bedömning av elevers kunnande i matematik samt betygsättning. I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till undervisning och lärande i matematik genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder samt arbete enskilt och i grupp.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning samt skriftlig salstentamen.

PROVKODER:
STN1 Skriftlig tentamen 6,5 hp VG, G, U
SRE1 Skriftlig redovisning 2,5 h VG, G, U
SRE2 Skriftlig redovisning 2 h VG, G, U
MRE1 Muntlig redovisning 2 h G, U
MRE2 Muntlig redovisning 1 h G, U
MRE3 Muntlig redovisning 1 h VG, G, U
OBL1 Kursuppgifter: D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Baskunnande i matematik (2003). Stockholm: Myndigheten förskolutveckling. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1857 Bently.P-O. &C. (2011). Det beror på hur man räknar- matematikdidaktik för grundlärare. Stockholm. Liber AB. Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet- att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber AB. Bjerneby Häll, M. (2006). Allt har förändrats och allt är sig likt: En longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning. (Doctoral dissertation). Linköpings universitet: Institutionen för beteendevetenskap. (s. 15-25). Tillgänglig på Internet: http://www.avhandlingar.se/avhandling/6d4432ef51/ *Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2001). Principles for the prevention and intervention of mathematics difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 16, 85-95 Johansson, B. m.fl. (2001). Hög tid för matematik. NCM rapport 2001:1. Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/ncm/kup/Hog_tid_for_matematik.pdf Learning Study i matematik. En modell för utveckling av lärandet i klassrummet i år 6. (2009). Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan, nr 9. Tillgänglig på Internet: http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2009/09/ul_artikel_9_2009_drakenberg_mothander_neuman.pdf Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli – finns det? Göteborg: Göteborgs universitet, NCM http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf Lunde, O. (2011). När siffror skapar kaos- matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Liber. Stockholm Löwing, M. (2008). Grundläggande aritmetik. Lund: Studentlitteratur. Löwing, M. (2011). Grundläggande geometri. Lund: Studentlitteratur. McIntosh, A. (2008) Förstå och använda tal- en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning. Petterson, A. m.fl. (2010) Bedömning av kunskap- för lärande och undervisning i matematik. Stockholm: Stockholms Universitet. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm. Skott, J. m.fl. (2010) Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Johansson, Magnus; Hildén, Anita; Nilsson Christer & Thorell, Mia (2000). Att bedöma pedagogisk programvara. Linköping: Linköpings universitet. Institutionen för tematisk utbildning och forskning, ITUF. Projektrapport. Material för kartläggning och kunskapsbedömning: Skolverket (2009). Analysschema i matematik för åren före årskurs 6. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2219 Diamant http://www.skolverket.se/sb/d/3044/a/17277 Diagnostiska uppgifter i matematik http://www.skolverket.se/publikationer?id=2322 Dessutom nationella och internationella artiklar som den studerande väljer för examinationsuppgift SRE1. Ytterligare artiklar kan tillkomma. *Innebär att dokumentet finns tillgängligt på kursens lärplattform.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.