Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 4, History of Education, Societal role and values, 7.5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp
974G04
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Biology
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject English
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject History
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Mathematics
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Social Studies
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Swedish
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Wood and Metal Craft
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Textile Craft
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för TemaNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
LITTERATUR
Ur kursbok U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (red.) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur – kan köpas i bokhandeln
Lundgren, Ulf P. & Saljö, Roger (2010) Kap. 1”Skolans tidiga historia och utveckling” (s 40-51)
Lundgren, Ulf P. (2010) Kap. 2 ”Den moderna skolan blir till” (s 53-74)
Lundgren, Ulf P. (2010) Kap. 3 ”En gemensam skola” (s 75-98)
Lundgren, Ulf P. (2010) Kap 4. ”Det livslånga lärandet” (s 99-136)
Wernersson, Inga (2010) Kap. 13 ”Genusordning förr och nu” (s 395-416)
Bunar, Nihad (2010) Kap. 14 ”Utbildning och mångkulturalitet – i det globala samhället” (s 417-436)
Forsberg, Eva (2010) Kap 16. ”Styrningen av den obligatoriska skolan”
Rapp, Stephan (2010) Kap 17. ”Skolans lagar och förordningar”
Artiklar i tidskriften Utbildning & Demokrati – kan laddas ned från tidskriftens
hemsida: www.oru.se/Forskning/Forskningsmiljoer/miljo/Utbildning-och-
Demokrati/Utbildning--Demokrati/
Brumark, Åsa (2010) ”Den formella skoldemokratins roll för medborgarfostran och elevinflytande”, Utbildning & Demokrati, vol. 19(2):77-96. (Finns även som pdf-fil på It’s Learning)
Dahlin, Bo (2007) ”Fristående skolor och segregation. Give a dog a bad name and hang him?”, Utbildning & Demokrati 16(1):31-51.
Dahlkvist, Mats (2002) ”Skolplikten och samhällsordningen. Om nödvändigheten och önskvärdheten av obligatorisk skolgång ”, Utbildning & Demokrati, vol. 11(3):7-42.
Lundahl, Lisbeth (2008) ”Skilda framtidsvägar. Perspektiv på det tidiga 2000-talets gymnasiereform”, Utbildning & Demokrati, vol. 17(1):29-51.
Artiklar i övriga vetenskapliga tidskrifter – kan laddas ned via LiU-bibliotekets hemsida
Ahlström, Karl-Georg (2011) ”The Origin of Special Education in Sweden”, Education Inquiry, vol.2(2):179-192.
Dahlstedt, Magnus (2007) ”I val(o)frihetens spår. Segregation, differentiering och två decennier av skolformer”, Pedagogisk Forskning i Sverige, vol. 12(1):67-88.
Ertl, Hubert & Phillips, David (2000) ”The enduring nature of the tripartite system of secondary schooling in Germany: some explanations”, British Journal of Educational Studies vol. 48(4): 391-412.
Irisdotter Aldenmyr, Sara & Hartman, Sven (2009) ”Yrkesetik för lärare och behovet av professionalisering”, Pedagogisk Forskning i Sverige, vol.14 (3):212-229
Offentligt tryck och övriga styrdokument – kan laddas ner från internet
Barnombudsmannens remissvar (2009) Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet (Ds 2009:25)
www.barnombudsmannen.se/vart-arbete/nya-remissvar/2009/10/den-nya-skollagen--for-kunskap-valfrihet-och-trygghet-ds-200925/
FNs barnkonvention http://unicef.se/barnkonventionen
Förordning med instruktion för Statens skolverk (SFS 2011:555)
www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2011%3A555
Förordning med instruktion för Statens skolinspektion (SFS 2009:1215)
www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2009%3A1215
Lgr 11 (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm:
Skolverket www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.2456/nya-laroplaner-1.127079
Regeringens proposition 2010/11:20 Legitimation för lärare och förskollärare
www.regeringen.se/content/1/c6/15/39/33/31b9e312.pdf
Skolförordningen (SFS 2011:185)
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2011%3A185
Skollag (SFS 2010:800) www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:800
SOU 1997:116. Barnets Bästa i främsta rummet. FN:s konvention om barnets rättigheter i Sverige
www.regeringen.se/sb/d/392/a/23026
SOU 2009:64 Flickor och pojkar i skolan – hur jämställt är det?
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/129434
SOU 2010:99 Flickor, pojkar, individer – om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan)
www.regeringen.se/sb/d/14038/a/158427
Yrkesetik i vardagen - ett fördjupningsmaterial (2006) Lärarförbundet & Lärarnas riksförbund.
http://lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/7ea580650a0f9825c125721a0040061f?OpenDocument
Skolverkets publikationer – kan laddas ner från Skolverkets hemsida
Lundgren, Ulf P. (2004) Läroplaner och kursplaner som styrinstrument. Intern rapport. Stockholm: Skolverket Dnr: 2003:1767.
www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D1450
Skolverket (2010) Utmaningar för skolan. Den nya skollagen och de nya reformerna
www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2395
Skolverket (2011) Övergripande kommentarer om gymnasieskola 2011
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.145385!Menu/article/attachment/Gymnasieskola2011_overgripande.pdf
”Så styrs skolan”, ”De nationella styrdokumenten”, ”De lokala styrdokumenten”
www.skolverket.se/kursplaner_och_betyg/2.4122/Styrsystemet
Tallberg Broman, L. Rubinstein Reich & J. Hägerström (2002) Likvärdighet i en skola för alla. Historisk bakgrund och kritisk granskning. Stockholm: Skolverket.
www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D1105
Övriga texter som kan laddas ned från internet
Dahlstedt, Magnus (2009) ”Skola, fostran och medborgarskapande. Utbildningspolitiska reformer från 1940-talet till millennieskiftet” omarbetning av kap. 3 i M. Dahlstedt Aktiveringens politik. Demokrati och medborgarskap för ett nytt millennium. Malmö:Liber.
http://liu.academia.edu/MagnusDahlstedt/Teaching/27912/Utbildningshistoria_skolans_
samhalleliga_roll_och_vardegrund
Granstedt, Lena (2010) Synsätt, teman och strategier – några perspektiv på månkulturella frågor i skolan i ett praktiknära projekt (diss.) Umeå universitet.
www.skolporten.com/art.aspx?id=FlWFw
Gruber, Sabine (2010) Utvärdering av utvecklingsprojektet ”Från invandrartätt till internationellt i Linköpings kommun”. Rapport från Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:311155
Ljungberg, Caroline (2005) Den svenska skolan och det mångkulturella – en paradox? (diss.) IMER, Malmö högskola & Tema Etnicitet, Linköpings universitet.
http://dspace.mah.se/dspace/bitstream/handle/2043/1766/Inlaga.pdf;jsessionid=0240BABFE589929279876852D0048F66?sequence=2
Texter som är tillgängliga som pdf-filer i it’s learning
Brumark, Åsa (2010) ”Den formella skoldemokratins roll för medborgarfostran och elevinflytande”, Utbildning & Demokrati, vol. 19(2):77-96.
Colnerud, Gunnel (2002) ”Yrkesetisk kod för lärare – en diskussion”
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2002) Kap. 7 ”Lärares yrkesspråk och elevers provokationer” i G. Colnerud, Gunnel & K. Granström Respekt för läraryrket: om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS förlag.
Colnerud, Gunnel (2010) ”Tillåts läraryrket att bli en profession?” i Vägval i skolans historia.Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria, vol.10(2):10-13.
Sandin, Bengt (2003) “Skolan, barnen och samhället – i ett historiskt perspektiv” i Kobran, nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning (red.) Staffan Selander. Myndigheten för skolutveckling.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.