Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 4, History of Education, Societal role and values, 7.5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp
974G04
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Judith LindDirector of studies or equivalent
Cecilia LindgrenECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Mathematics
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för TemaNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Kurslitteratur 2013
Ur U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (red.) (2012) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur – kan köpas på Bokakademin i Kårallen
OBS! Köp 2012 års upplaga. I kapitel 4 och 17 i 2010 års upplaga hänvisas till den gamla, ej längre gällande skollagen!
Lundgren, Ulf P. Kap. 2 Den moderna skolan blir till
Lundgren, Ulf P. Kap. 3 En gemensam skola
Lundgren, Ulf P. Kap 4. Det livslånga lärandet
Lisa Asp-Onsjö Kap. 11 Specialpedagogik i en skola för alla
Erikson, Robert Kap. 12 Den sociala selektionen till högre utbildning
Wernersson, Inga Kap. 13 Genusordning förr och nu
Bunar, Nihad Kap. 14 Utbildning och mångkulturalitet – i det globala samhället
Forsberg, Eva Kap 16 Styrningen av den obligatoriska skolan
Rapp, Stephan Kap 17 Skolans lagar och förordningar
Ur Ekman & Pilo (2012) Skolan, demokrati och de unga medborgarna. Malmö: Liber – kan köpas på Bokakademin i Kårallen
Kap 1 (s 7-23) Inledning
Kap 2 (delar, s 28-70) I demokratins tjänst
Kap 3 (s 74-87) Demokratiuppdraget som politisk socialisation
Kap 4 (delar, s 90-110, 115-128, 140-153) Skolans arbete med demokrati- och medborgarskapsfrågor
Ur Nordenmark & Rosén (2008) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola. Stockholm: Liber – kan köpas på Bokakademin i Kårallen
(s 10-15) Inledning
Kap. 1 (s 17-27) Så styrs arbetet för lika villkor
Kap. 2 (s 29-39) Diskrimineringsgrunder och annan kränkande behandling
Kap. 3 (s 41-53) Lägesbeskrivning och erfarenheter från förskola och skola
Kap. 4 (s 55-67) (O)lika villkor – en fråga om makt och normer
Kap. 5 (s 69-93) Normkritisk pedagogik för lika villkor
I Kurskompendium – köpes på Kopieringsservice i C-huset:
Referenslitteratur
Skollag (SFS 2010:800) kap. 1-7, 10 (7-9), 15-17 (Gy), 24, 26.
(7-9) Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011) kap. 1-2
(Gy) Gy 11 Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola (2011)
Seminarium 1
(7-9) Berg, Gunnar (2003) ”Skolplikt, förvaring och elevers rättssäkerhet och inflytande”, Utbildning & Demokrati 12(1):129-148.
(Gy) Lundahl, Lisbeth (2008) ”Skilda framtidsvägar. Perspektiv på det tidiga 2000-talets gymnasiereform”, Utbildning & Demokrati, vol. 17(1):29-51.
Seminarium 4
Colnerud, Gunnel (2010) ”Tillåts läraryrket att bli en profession?” i Vägval i skolans historia. Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria, vol.10(2):10-13.
Thelander, Nina (2004) “Barnets rättigheter i skolan – omsorg eller rättvisa?” i G. Colnerud & S. Hägglund (red.) Etiska lärare – moraliska barn. Forskning kring värdefrågor i skolans praktik. Linköpings universitet.
Yrkesetik i vardagen - ett fördjupningsmaterial (2006) Lärarförbundet & Lärarnas riksförbund.
Seminarium 5
Dahlin, Bo (2007) ”Fristående skolor och segregation. Give a dog a bad name and hang him?”, Utbildning & Demokrati 16(1):31-51.
Dahlstedt, Magnus (2007) ”I val(o)frihetens spår. Segregation, differentiering och två decennier av skolformer”, Pedagogisk Forskning i Sverige, vol. 12(1):67-88.
Seminarium 6
Eek-Karlsson, Lotta & Elmeroth, Elisabeth (2012) ”Ett normkritiskt perspektiv” (delar, s 125-134) i Elisabeth Elmeroth (red.) Normkritiska perspektiv i skolans likabehandlingsarbete – i Kurskompendium.
Laddas ned via universitetsbibliotekets hemsida
http://www.bibl.liu.se/?l=sv (Logga in med ditt LiU-ID och lösenord.) Gå till fliken Tidskrifter och sök på tidskriftens namn och gå sedan till rätt volym och nummer.
Seminarium 1
Ertl, Hubert & Phillips, David (2000) ”The enduring nature of the tripartite system of secondary schooling in Germany: some explanations”, British Journal of Educational Studies vol. 48(4): 391-412.
Laddas ned via Skolverkets hemsida www.skolverket.se
Seminarium 5
Skolverket (2012) Likvärdig utbildning i svensk grundskola? En kvantitativ analys av likvärdighet över tid (s 9-22, 81-85) (laddas ner från Skolverkets hemsida)
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.