Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part II, 7.5 credits
Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del II, 7.5 hp
976G04
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseDirector of studies or equivalent
Lotta HolmeECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YRK | Programme for Vocational Teacher Education | 3 (Autumn 2013) | Swedish | Linköping | C |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Programme for Vocational Teacher Education
Examination
Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeCode | Name | Scope | Grading scale |
---|---|---|---|
MNT1 | 0 credits | ||
SRE2 | Written presentation | 3 credits | U, G, VG |
SRE1 | Written presentation | 3 credits | U, G, VG |
Course literature is preliminary.
Obligatorisk litteratur
Berglund, Ingrid, (2012) Att vara lärling i gymnasial lärlingsutbildning. I Ingrid Henning Loeb & Helena Korp (red) Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. s 167-182 Lund: Studentlitteratur
Elmholdt, Claus & Winslöv, Jan-Henrik (2000) Från lärling till smed. I Klas Nielsen, & Steinar Kvale (red) Mästarlära. s. 111-122. Lund: Studentlitteratur
Eriksson Gustavsson, Anna-Lena (2011) ”Det är tufft att plugga… men jag känner att jag klarar det”. En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter. Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Linköping: Linköpings universitet. http://www.ibl.liu.se/medarbetare/eriksson-gustavsson-anna-lena/publikationer-urval/1.264482/det-ar-tufft-att-plugga.pdf
Eriksson-Gustavsson, Anna-Lena (2005) "Jag fixar det oftast”: hur industriarbetare hanterar läs- och skrivkrav i arbetet. Lund: Studentlitteratur
Gustavsson, Susanne (2012) Trepartssamtalet i APL. I Ingrid Henning Loeb & Helena Korp (red) Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. s 149-166. Lund: Studentlitteratur
Köpsén, Susanne & Nyström, Sofia (2012). Supervision at work for professional development of future forensic experts. Forensic Science International, 222, 208-215
Nilholm, Cleas. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. S. 1-130, Lund: Studentlitteratur
Nielesen, Klas & Kvale, Steinar (2000). Mästarlära som lärandeform av idag. I Klas Nielsen, & Steinar Kvale (red) Mästarlära. s. 27-46. Lund: Studentlitteratur
Lemar, Signild (2009) Brobygge mellan skola och arbetsliv. I Thomas Hansson (red), Didaktik för yrkeslärare. s 181 – 194. Studentlitteratur: Lund.
Silving, Gunvor, & Sjöberg, Solweig (1993) Handledning i arbetslivet. s 1-78. Lund: Studentlitteratur.
Sjöberg Karin, Svensson Lennart & Larsson Kjerstin (2009). Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang. I Thomas Hansson (red), Didaktik för yrkeslärare. s 213 – 228. Studentlitteratur, Lund.
Därtill kommer kortare texter om t ex temaarbeten, infärgning.
Referenslitteratur
Asp-Onsjö, Lisa, (2010) Specialpedagogik i en skola för alla. I Ulf P Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lärande, skola, bildning s 339-359. Stockholm: Natur & Kultur.
Berglund, Inger. (2009) Byggarbetsplatsen som skola – eller skolan som byggarbetsplats? En studie av byggnadsarbetares yrkesutbildning. Doktorsavhandling. Stockholms universitet.
Hellberg, Kristina (2010) Institutional organization and Strategies for Handling Pupils' Various Needs and Differences in Upper secondary school. In Lisbeth Eriksson, Thomas Winman (eds). Learning to fly: social pedagogy in a contemporary society. Daidalos.
Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011) Specialpedagogik och funktionshinder. s 13-84, 85-110, 136-194, 237-252. Stockholm: Natur & Kultur
Lagström, Annica (2012) Lärlingslärare – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning. Inst för vårdvetenskap och hälsa vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
Lavuås, Per. & Handhal, Gunnar (2001) Handledning och praktisk yrkesteori. kap 5 Handledningstraditioner, s 64- 95. Lund: Studentlitteratur.
Skolinspektionens rapport 2011:2 ”Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken. Stockholm
SOU 2010:75. Gymnasial lärlingsutbildning - utbildning för jobb. Erfarenheter efter 2 års försök med lärlingsutbildning
Tanggaard, Lene (2007) Learning a trade vocational school and learning at work: boundary crossing in apprentices’ everyday life. Journal of Education and Work. 20, 5
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.