Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part II, 7.5 credits

Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del II, 7.5 hp

976G04

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Director of studies or equivalent

Lotta Holme
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1YRK Programme for Vocational Teacher Education 3 (Autumn 2013) Swedish Linköping C

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Programme for Vocational Teacher Education

Examination

Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
MNT1 0 credits
SRE2 Written presentation 3 credits U, G, VG
SRE1 Written presentation 3 credits U, G, VG
Obligatorisk litteratur Berglund, Ingrid, (2012) Att vara lärling i gymnasial lärlingsutbildning. I Ingrid Henning Loeb & Helena Korp (red) Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. s 167-182 Lund: Studentlitteratur Elmholdt, Claus & Winslöv, Jan-Henrik (2000) Från lärling till smed. I Klas Nielsen, & Steinar Kvale (red) Mästarlära. s. 111-122. Lund: Studentlitteratur Eriksson Gustavsson, Anna-Lena (2011) ”Det är tufft att plugga… men jag känner att jag klarar det”. En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter. Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Linköping: Linköpings universitet. http://www.ibl.liu.se/medarbetare/eriksson-gustavsson-anna-lena/publikationer-urval/1.264482/det-ar-tufft-att-plugga.pdf Eriksson-Gustavsson, Anna-Lena (2005) "Jag fixar det oftast”: hur industriarbetare hanterar läs- och skrivkrav i arbetet. Lund: Studentlitteratur Gustavsson, Susanne (2012) Trepartssamtalet i APL. I Ingrid Henning Loeb & Helena Korp (red) Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. s 149-166. Lund: Studentlitteratur Köpsén, Susanne & Nyström, Sofia (2012). Supervision at work for professional development of future forensic experts. Forensic Science International, 222, 208-215 Nilholm, Cleas. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. S. 1-130, Lund: Studentlitteratur Nielesen, Klas & Kvale, Steinar (2000). Mästarlära som lärandeform av idag. I Klas Nielsen, & Steinar Kvale (red) Mästarlära. s. 27-46. Lund: Studentlitteratur Lemar, Signild (2009) Brobygge mellan skola och arbetsliv. I Thomas Hansson (red), Didaktik för yrkeslärare. s 181 – 194. Studentlitteratur: Lund. Silving, Gunvor, & Sjöberg, Solweig (1993) Handledning i arbetslivet. s 1-78. Lund: Studentlitteratur. Sjöberg Karin, Svensson Lennart & Larsson Kjerstin (2009). Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang. I Thomas Hansson (red), Didaktik för yrkeslärare. s 213 – 228. Studentlitteratur, Lund. Därtill kommer kortare texter om t ex temaarbeten, infärgning. Referenslitteratur Asp-Onsjö, Lisa, (2010) Specialpedagogik i en skola för alla. I Ulf P Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lärande, skola, bildning s 339-359. Stockholm: Natur & Kultur. Berglund, Inger. (2009) Byggarbetsplatsen som skola – eller skolan som byggarbetsplats? En studie av byggnadsarbetares yrkesutbildning. Doktorsavhandling. Stockholms universitet. Hellberg, Kristina (2010) Institutional organization and Strategies for Handling Pupils' Various Needs and Differences in Upper secondary school. In Lisbeth Eriksson, Thomas Winman (eds). Learning to fly: social pedagogy in a contemporary society. Daidalos. Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011) Specialpedagogik och funktionshinder. s 13-84, 85-110, 136-194, 237-252. Stockholm: Natur & Kultur Lagström, Annica (2012) Lärlingslärare – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning. Inst för vårdvetenskap och hälsa vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Lavuås, Per. & Handhal, Gunnar (2001) Handledning och praktisk yrkesteori. kap 5 Handledningstraditioner, s 64- 95. Lund: Studentlitteratur. Skolinspektionens rapport 2011:2 ”Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken. Stockholm SOU 2010:75. Gymnasial lärlingsutbildning - utbildning för jobb. Erfarenheter efter 2 års försök med lärlingsutbildning Tanggaard, Lene (2007) Learning a trade vocational school and learning at work: boundary crossing in apprentices’ everyday life. Journal of Education and Work. 20, 5

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.