Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del II, 7.5 hp

Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part II, 7.5 credits

976G04

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YRK Yrkeslärarprogrammet 3 (HT 2013) Svenska Linköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Yrkeslärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7,5 hp, Perspektiv på skola. utbildningens styrning och organisation, 7,5 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del 1, 15 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- undersöka och diskutera lärares samverkan avseende kursinnehåll, undervisning och elevers arbetssätt
- urskilja och diskutera konsekvenser av olika former av handledning
- granska och diskutera samverkan mellan skola och arbetsplats avseende den arbetsplatsförlagda delen av yrkesutbildning
- ha kännedom om specialpedagogiska teorier och begrepp
- identifiera och diskutera specialpedagogiska insatser samt hur de kan organiseras
- tillämpa och reflektera kring observationer och intervjuer som metod för studier av yrkesutbildning

Kursinnehåll

Den yrkesdidaktiska progressionen fortsätter genom fördjupade studier av didaktiska aspekter på undervisning i yrkesämne och samverkan med arbetslivet - men också samverkan med andra lärare. I kursen bekantar sig studenten med begrepp och fenomen kring handledning och samverkan med arbetslivet samt specialpedagogik. Detta undersöker studenten i kursens fältuppgifter. Studenten studerar vidare kommunikation och samspel kring elevers lärande som samarbete mellan lärare eller arbetskamrater ute på arbetsplatserna. Likaså studerar studenten lärares arbete i arbetslag, organisering och infärgning av kärnämnen samt undervisning i tema. I kursen får studenten kännedom om specialpedagogiska teorier och begrepp samt träning i att identifiera och diskutera specialpedagogiska insatser samt hur de kan organiseras. Vidare studerar och diskuterar studenten, ur ett yrkesdidaktiskt perspektiv, handledning och praktisk yrkesteori i skola och APU liksom samverkan mellan skola och APU. Studenten tränar sig även att planera och genomföra observationer och intervjuer och att kritiskt reflektera kring resultat och metod.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier, används som lärstöd för den studerande.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning av fältuppgift samt muntlig examinering av forskningsmetod.

Provkoder: SRE3 Skriftlig redovisning av fältuppgift, 5,5 hp U-VG
MTN2 Muntlig redovisning 2 hp U-G

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MNT1 Muntlig redovisning 0 hp
SRE2 Skriftlig redovisning av fältuppgift 3 hp U, G, VG
SRE1 Skriftlig redovisning av fältuppgift 3 hp U, G, VG
Obligatorisk litteratur Berglund, Ingrid, (2012) Att vara lärling i gymnasial lärlingsutbildning. I Ingrid Henning Loeb & Helena Korp (red) Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. s 167-182 Lund: Studentlitteratur Elmholdt, Claus & Winslöv, Jan-Henrik (2000) Från lärling till smed. I Klas Nielsen, & Steinar Kvale (red) Mästarlära. s. 111-122. Lund: Studentlitteratur Eriksson Gustavsson, Anna-Lena (2011) ”Det är tufft att plugga… men jag känner att jag klarar det”. En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter. Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Linköping: Linköpings universitet. http://www.ibl.liu.se/medarbetare/eriksson-gustavsson-anna-lena/publikationer-urval/1.264482/det-ar-tufft-att-plugga.pdf Eriksson-Gustavsson, Anna-Lena (2005) "Jag fixar det oftast”: hur industriarbetare hanterar läs- och skrivkrav i arbetet. Lund: Studentlitteratur Gustavsson, Susanne (2012) Trepartssamtalet i APL. I Ingrid Henning Loeb & Helena Korp (red) Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. s 149-166. Lund: Studentlitteratur Köpsén, Susanne & Nyström, Sofia (2012). Supervision at work for professional development of future forensic experts. Forensic Science International, 222, 208-215 Nilholm, Cleas. (2007). Perspektiv på specialpedagogik. S. 1-130, Lund: Studentlitteratur Nielesen, Klas & Kvale, Steinar (2000). Mästarlära som lärandeform av idag. I Klas Nielsen, & Steinar Kvale (red) Mästarlära. s. 27-46. Lund: Studentlitteratur Lemar, Signild (2009) Brobygge mellan skola och arbetsliv. I Thomas Hansson (red), Didaktik för yrkeslärare. s 181 – 194. Studentlitteratur: Lund. Silving, Gunvor, & Sjöberg, Solweig (1993) Handledning i arbetslivet. s 1-78. Lund: Studentlitteratur. Sjöberg Karin, Svensson Lennart & Larsson Kjerstin (2009). Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang. I Thomas Hansson (red), Didaktik för yrkeslärare. s 213 – 228. Studentlitteratur, Lund. Därtill kommer kortare texter om t ex temaarbeten, infärgning. Referenslitteratur Asp-Onsjö, Lisa, (2010) Specialpedagogik i en skola för alla. I Ulf P Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lärande, skola, bildning s 339-359. Stockholm: Natur & Kultur. Berglund, Inger. (2009) Byggarbetsplatsen som skola – eller skolan som byggarbetsplats? En studie av byggnadsarbetares yrkesutbildning. Doktorsavhandling. Stockholms universitet. Hellberg, Kristina (2010) Institutional organization and Strategies for Handling Pupils' Various Needs and Differences in Upper secondary school. In Lisbeth Eriksson, Thomas Winman (eds). Learning to fly: social pedagogy in a contemporary society. Daidalos. Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011) Specialpedagogik och funktionshinder. s 13-84, 85-110, 136-194, 237-252. Stockholm: Natur & Kultur Lagström, Annica (2012) Lärlingslärare – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning. Inst för vårdvetenskap och hälsa vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Lavuås, Per. & Handhal, Gunnar (2001) Handledning och praktisk yrkesteori. kap 5 Handledningstraditioner, s 64- 95. Lund: Studentlitteratur. Skolinspektionens rapport 2011:2 ”Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken. Stockholm SOU 2010:75. Gymnasial lärlingsutbildning - utbildning för jobb. Erfarenheter efter 2 års försök med lärlingsutbildning Tanggaard, Lene (2007) Learning a trade vocational school and learning at work: boundary crossing in apprentices’ everyday life. Journal of Education and Work. 20, 5

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.