School in society; its purpose, organization and governance, 7.5 credits

Skolans samhällsuppdrag och organisation, 7.5 hp

9KP202

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1GYK Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary, Full-Time Studies 1 (Autumn 2015) 201544-201603 Swedish Linköping C
L1GRK Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9, Part Time Studies 1 (Autumn 2015) 201544-201603 Swedish Linköping C

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary
  • Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9

Examination

Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Berg, Gunnar (2003) Att förstå skolan. En teori om skolan som institution och skolor som organisationer. Lund: Studentlitteratur. Kapitlen 1, 2 och 6 Ekman, Joakim & Pilo, Lina (2012) Skolan, demokratin och de unga medborgarna. Malmö: Liber Erdis, Mare (2011) Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur Irisdotter Aldenmyr, Sara & Hartman, Sven (2009) Yrkesetik för lärare och behovet av professionalisering. Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 14 (3) s. 212-229. Finns att hämta på följande adress: http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/irisd_hartman14_3.pdf Linde, Göran (2006) Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2012) Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. Kapitlen 1-4, 12-19 Mogensen, Lars (Producent).(2014, 1 juni) Demokratin i det digitala samhället. Sveriges Radio, P1, Filosofiska rummet. Kan hämtas på http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/377249?programid=793 Myndigheten för skolutveckling (2004) Lärande om hållbar utveckling. Stockholm: Liber Distribution. Kan hämtas på Skolverkets hemsida. Orlenius, Kennert (2010) Värdegrunden – finns den? 2. uppl. Stockholm: Liber Skolverket (2011) Kommunalt huvudmannaskap i praktiken. En kvalitativ studie. Rapport 362. Stockholm: Fritzes. Finns att hämta på Skolverkets hemsida. Tillkommer litteratur i ämnesdidaktik Lagar, förordningar, föreskrifter, internationella överenskommelser enligt nedan. Lagar, regler och offentligt tryck Lagar Skollagen, SFS 2010:800 Arbetsmiljölagen, SFS 1977:1160 Diskrimineringslagen, SFS 2008:567 Förvaltningslagen, SFS 1986:223 Offentlighets- och sekretsslagen, SFS 2009:400 Internationella överenskommelserFN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna Speciellt •Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna •FN:s konvention om barnets rättigheter FörordningarLäroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Förordning om läroplan för gymnasieskolan, SKOLFS 2011:144 Förordning om examensmål för gymnasieskolans nationella program, SKOLFS 2010:14 Förordning om ämnesplaner för de gymnasiegemensamma ämnena, SKOLFS 2010:261 Skolförordningen SFS 2011:85 samt övergångsbestämmelser Gymnasieförordningen, SFS 2010:2039 Vuxenutbildningsförordningen, SFS 2011:1108 Gymnasial lärlingsutbildning, SFS 2007:1349 FöreskrifterÄmnesplaner för de olika ämnena förutom de gymnasiegemensamma Referenslitteratur Almgren, Ellen (2006) Att fostra demokrater. Om skolan i demokratin och demokratin i skolan. Diss. Uppsala: Uppsala University Library Böhlmark, Anders & Lindahl Mikael (2012) Har den växande friskolesektorn varit bra för elevernas utbildningsresultat på kort och lång sikt? Rapport 2012:17. Uppsala: IFAU. Finns att hämta på Internet (33 s) Dahlstedt, Magnus & Olsson, Maria (2013) Utbildning, demokrati, medborgarskap. (Malmö: Gleerups Utbildning AB) Ekman, Joakim (2011) Skolan och medborgarskapandet. Stockholm: Fritzes. Finns att hämta på Skolverkets hemsida. Englund, Tomas (2012) Utbildningspolitisk monopolism – nya utmaningar för läroplansteorin. I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber (18 s) Hartman, Sven (2012) Det pedagogiska kulturarvet: traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria. Stockholm: Natur & kultur. Linné, Agneta (2012) Läroplansteori mellan rum, tid och handling. I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber (15 s) Lundgren, Ulf. P (2012) Den svenska läroplansteoretiska forskningen – en personligt hållen reflektion. I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber (22 s) Niepel, Verena, Edmark, Karin & Frölich, Markus (2012) Sweden’s School Choice Reform and Equality of Opportunity. SOU 2007:28 Tydliga mål och kunskapskrav. Stockholm: Utbildningsdepartementet SOU 2008:27 Framtidsvägen – en reformerad gymnasieskola. Stockholm: Utbildningsdepartementet SOU 1997:116 Barnets bästa i främsta rummet. FN:s konvention om barnets rättigheter i Sverige Ds 2009:25 Skollag för kunskap, valfrihet och trygghet. Stockholm: Utbildningsdepartementet SOU 2004:104 Att lära för hållbar utveckling. Stockholm: Fritzes Online Access på LiUB

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.