Skolans samhällsuppdrag och organisation, 7.5 hp

School in society; its purpose, organization and governance, 7.5 credits

9KP202

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GYK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart 1 (HT 2015) 201544-201603 Svenska Linköping O
L1GRK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart 1 (HT 2015) 201544-201603 Svenska Linköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
• beskriva och kritiskt granska det svenska skolsystemets utveckling i förhållande till skolans samhällsuppdrag
• beskriva skolsystemets organisation och styrning, allmänt och i det egna ämnet
• kritiskt granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling samt relatera till lärares etiska yrkesprinciper
• ge exempel på ramfaktorer och relatera dessa till begreppet frirum
• tillämpa dokumentanalys som metod

Kursinnehåll

I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Därvid studeras hur olika läroplaner har formulerats utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv och vad som ansetts och anses som viktig kunskap för den uppväxande generationen diskuteras. Skolans organisation och regelverk studeras särskilt utifrån politisk kontra professionell styrning. Begreppet frirum diskuteras i förhållande till styrdokumenten, skolkulturen och övriga ramfaktorer. Studenten studerar styrdokumenten avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen ges på distans med campusförlagda undervisningsdagar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete enskilt och i grupp. Digitalt kommunikationsverktyg används.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig individuell hemtentamen samt deltagande i seminarier.

PROVKOD:
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 7.5 hp U-VG
OBL1 Obligatoriskt moment: Seminarium ämnesdidaktik 0 hp Deltagit
OBL2 Obligatoriskt moment: Seminarium juridik 0 hp Deltagit

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Berg, Gunnar (2003) Att förstå skolan. En teori om skolan som institution och skolor som organisationer. Lund: Studentlitteratur. Kapitlen 1, 2 och 6 Ekman, Joakim & Pilo, Lina (2012) Skolan, demokratin och de unga medborgarna. Malmö: Liber Erdis, Mare (2011) Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur Irisdotter Aldenmyr, Sara & Hartman, Sven (2009) Yrkesetik för lärare och behovet av professionalisering. Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 14 (3) s. 212-229. Finns att hämta på följande adress: http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/irisd_hartman14_3.pdf Linde, Göran (2006) Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2012) Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. Kapitlen 1-4, 12-19 Mogensen, Lars (Producent).(2014, 1 juni) Demokratin i det digitala samhället. Sveriges Radio, P1, Filosofiska rummet. Kan hämtas på http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/377249?programid=793 Myndigheten för skolutveckling (2004) Lärande om hållbar utveckling. Stockholm: Liber Distribution. Kan hämtas på Skolverkets hemsida. Orlenius, Kennert (2010) Värdegrunden – finns den? 2. uppl. Stockholm: Liber Skolverket (2011) Kommunalt huvudmannaskap i praktiken. En kvalitativ studie. Rapport 362. Stockholm: Fritzes. Finns att hämta på Skolverkets hemsida. Tillkommer litteratur i ämnesdidaktik Lagar, förordningar, föreskrifter, internationella överenskommelser enligt nedan. Lagar, regler och offentligt tryck Lagar Skollagen, SFS 2010:800 Arbetsmiljölagen, SFS 1977:1160 Diskrimineringslagen, SFS 2008:567 Förvaltningslagen, SFS 1986:223 Offentlighets- och sekretsslagen, SFS 2009:400 Internationella överenskommelserFN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna Speciellt •Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna •FN:s konvention om barnets rättigheter FörordningarLäroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Förordning om läroplan för gymnasieskolan, SKOLFS 2011:144 Förordning om examensmål för gymnasieskolans nationella program, SKOLFS 2010:14 Förordning om ämnesplaner för de gymnasiegemensamma ämnena, SKOLFS 2010:261 Skolförordningen SFS 2011:85 samt övergångsbestämmelser Gymnasieförordningen, SFS 2010:2039 Vuxenutbildningsförordningen, SFS 2011:1108 Gymnasial lärlingsutbildning, SFS 2007:1349 FöreskrifterÄmnesplaner för de olika ämnena förutom de gymnasiegemensamma Referenslitteratur Almgren, Ellen (2006) Att fostra demokrater. Om skolan i demokratin och demokratin i skolan. Diss. Uppsala: Uppsala University Library Böhlmark, Anders & Lindahl Mikael (2012) Har den växande friskolesektorn varit bra för elevernas utbildningsresultat på kort och lång sikt? Rapport 2012:17. Uppsala: IFAU. Finns att hämta på Internet (33 s) Dahlstedt, Magnus & Olsson, Maria (2013) Utbildning, demokrati, medborgarskap. (Malmö: Gleerups Utbildning AB) Ekman, Joakim (2011) Skolan och medborgarskapandet. Stockholm: Fritzes. Finns att hämta på Skolverkets hemsida. Englund, Tomas (2012) Utbildningspolitisk monopolism – nya utmaningar för läroplansteorin. I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber (18 s) Hartman, Sven (2012) Det pedagogiska kulturarvet: traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria. Stockholm: Natur & kultur. Linné, Agneta (2012) Läroplansteori mellan rum, tid och handling. I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber (15 s) Lundgren, Ulf. P (2012) Den svenska läroplansteoretiska forskningen – en personligt hållen reflektion. I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber (22 s) Niepel, Verena, Edmark, Karin & Frölich, Markus (2012) Sweden’s School Choice Reform and Equality of Opportunity. SOU 2007:28 Tydliga mål och kunskapskrav. Stockholm: Utbildningsdepartementet SOU 2008:27 Framtidsvägen – en reformerad gymnasieskola. Stockholm: Utbildningsdepartementet SOU 1997:116 Barnets bästa i främsta rummet. FN:s konvention om barnets rättigheter i Sverige Ds 2009:25 Skollag för kunskap, valfrihet och trygghet. Stockholm: Utbildningsdepartementet SOU 2004:104 Att lära för hållbar utveckling. Stockholm: Fritzes Online Access på LiUB

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.