Skolans samhällsuppdrag och organisation, 7.5 hp
School in society; its purpose, organization and governance, 7.5 credits
9KP202
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart | 1 (HT 2015) | 201544-201603 | Svenska | Linköping | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart | 1 (HT 2015) | 201544-201603 | Svenska | Linköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
• beskriva och kritiskt granska det svenska skolsystemets utveckling i förhållande till skolans samhällsuppdrag
• beskriva skolsystemets organisation och styrning, allmänt och i det egna ämnet
• kritiskt granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling samt relatera till lärares etiska yrkesprinciper
• ge exempel på ramfaktorer och relatera dessa till begreppet frirum
• tillämpa dokumentanalys som metod
Kursinnehåll
I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Därvid studeras hur olika läroplaner har formulerats utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv och vad som ansetts och anses som viktig kunskap för den uppväxande generationen diskuteras. Skolans organisation och regelverk studeras särskilt utifrån politisk kontra professionell styrning. Begreppet frirum diskuteras i förhållande till styrdokumenten, skolkulturen och övriga ramfaktorer. Studenten studerar styrdokumenten avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen ges på distans med campusförlagda undervisningsdagar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete enskilt och i grupp. Digitalt kommunikationsverktyg används.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig individuell hemtentamen samt deltagande i seminarier.
PROVKOD:
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 7.5 hp U-VG
OBL1 Obligatoriskt moment: Seminarium ämnesdidaktik 0 hp Deltagit
OBL2 Obligatoriskt moment: Seminarium juridik 0 hp Deltagit
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.