Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Assessment in Didactic Processes, 7.5 credits
Bedömning och betygssättning i didaktiska processer, 7.5 hp
9KPA09
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
Second cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary, Full-Time Studies | 5 (Autumn 2017) | 201734-201743 | Swedish | Linköping, Valla | C |
L1GYK | Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary, Full-time Studies (Full-time Studies) | 2 (Autumn 2017) | 201734-201743 | Swedish | Linköping, Valla | C |
L1GRK | Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9, Full-time Studies (Full-time Studies) | 2 (Autumn 2017) | 201734-201743 | Swedish | Linköping, Valla | C |
L1GRK | Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9, Part Time Studies | 5 (Autumn 2017) | 201734-201743 | Swedish | Linköping, Valla | C |
Main field of study
No Main Field of StudyCourse level
Second cycleAdvancement level
A1XCourse offered for
- Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Years 7-9
- Complementary Educational Programme - Secondary School Teacher Programme - Upper Secondary
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Erik (2014) Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. Ingår i U. Lundgren, R. Säljö och C. Liberg (red.), Lärande, skola, bildning: Grundbok för lärare, 3:e upplagan. (s. 559-594)
Hofvendahl, Johan (2010). Utvecklingssamtalen – några vanligt förekommande problem. I C. Lundahl och M. Folke-Fichtelius (red.), Bedömning i och av skolan, (s. 31-46). Lund: Studentlitteratur. Tillhandahålles av institutionen.
Eriksson, L.T. & Hultman, J. (2014). Kritiskt tänkande: utan tvivel är man inte riktigt klok. Malmö: Liber.
Jönsson, A. (2013). Lärande bedömning. (3. uppl.) Malmö: Gleerups.
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I S. Eklund (red.), Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande, (s. 21-29). Stockholm: Stiftelsen SAF. Tillhandahålles av institutionen.
Lundahl, Christian (2014). Bedömning - att veta vad andra vet. Ingår i U. Lundgren, R. Säljö och C. Liberg (red.), Lärande, skola, bildning: Grundbok för lärare, 3:e upplagan. (s. 519-558)
Nordgren, K., Odenstad, C. & Samuelsson, J. (red.) (2012). Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium. (2. [rev.] uppl.) Malmö: Gleerup.
Pettersson, Daniel & Wester, Anita (2014). Skolan i världen - internationella kunskapsmätningar. I U. Lundgren, R. Säljö och Caroline Liberg (red.), Lärande, skola, bildning: Grundbok för lärare 3:e upplagan, (s. 491-518). Stockholm: Natur & Kultur.
Myndighetstexter
Ds (2008:13). En ny betygsskala. Stockholm: Utbildningsdepartementet (s. 12-56).
http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2008/02/ds-200813/
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705
Korp, H. (2011). Kunskapsbedömning: vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket. Finns i fulltext på Libris och på Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. Finns i fulltext på Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Skolverket (2012). Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2841
Skolverket (2013). Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133
Skolverket (2013). Betygsskalan och betygen B och D.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2953
Skolverket (2014). Bedömning och betygssättning inom vuxenutbildningen. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3187
Skolverket (2014). Bedömningsaspekter.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3259
Texter ur vetenskapliga tidskrifter
Green, Susan; Johnson, Robert; Kim, Do-Hong & Pope, Nakia (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23(7), 999-1011.
Havnes, Anton; Smith, Kari; Dysthe, Olga & Ludvigsen, Kristine (2012). Formative assessment and feedback: Making learning visible. Studies in Educational Evaluation, 38(1), 21-27.
Jönsson, A. & Thornberg, P. (2014). Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), s.386-402.
Forskningspublikation inom det ämnesdidaktiska bedömningsfältet.
Ytterligare myndighetstexter samt ämnesdidaktisk litteratur kan tillkomma.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.