Technology and Science - Indoors, Outdoors, Home and Away, 12 credits

Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, 12 hp

9U0013

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Contract course

Examiner

Johanna Aringer

Course coordinator

Johanna Aringer

Director of studies or equivalent

Birgitta Plymoth
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FU1 Pre-school Teacher Programme - contract education 4 (Spring 2020) 202015-202023 Swedish Linköping C

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme - contract education

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
SME1 Exercises 2 credits U, G
SRE1 Exercises 2 credits U, G
SRE2 Exercises 4 credits U, G, VG
MRE1 Exercises 1 credits U, G
MRE2 Exercises 1 credits U, G
SRE4 Exercises 2 credits U, G, VG
Böcker Areskoug, M., Ekborg, M., Rosberg, M., & Thulin, S. (2016). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerup. Bergnéhr, D. (2009). Natur, utomhusmiljö och den goda barndomen i tidningen Förskolan. I Halldén (Red), Naturen som symbol för den goda barndomen, s. 59-77 Naturen som symbol för den goda barndomen. Stockholm: Carlsson, 2009. OBS! Detta kapitel finns uppladdat på Lisam. Brügge, B., Glantz, M., & Sandell, K. (2018). Friluftslivets pedagogik: en miljö-och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Liber. Jeppsson, F. (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Stockholm: Natur & kultur Riddersporre, B. & Persson, S. (2017). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur. OBS! Denna bok har använts tidigare i utbildningen. Vetenskapliga artiklar och rapporter som hittas via nätet Andersson, K., & Gullberg, A. (2014). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children?. Cultural studies of science education, 9(2), 275-296. Axell, C., & Boström, J. (2019). Technology in children’s picture books as an agent for reinforcing or challenging traditional gender stereotypes. International Journal of Technology and Design Education, 1-13. Danielsson, A. (2018) Naturvetenskap för yngre barn – kunskapsinnehåll i lärarstudenters beskrivningar av sin framtida undervisning. Högre utbildning 8, 1–13. http://dx.doi.org/10.23865/hu.v8.1112 Engdahl, I., Karlsson, B., Hellman, A., & Ärlemalm-Hagsér, E. (2012). Lärande för hållbar utveckling-är det någonting för förskolan, eller?: rapport om OMEP: s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken. Svenska OMEP. Hallström, J., Elvstrand, H., & Hellberg, K. (2015). Gender and technology in free play in Swedish early childhood education. International journal of technology and design education, 25(2), 137-149. Jeppsson, F. (2017) Kroppsligt förankrad kognition. Kan hämtas på: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/kroppsligt-forankrad-kognition?l=sv&action=showForm Larsson, J. (2013). Children's Encounters With Friction as Understood as a Phenomenon of Emerging Science and as “Opportunities for Learning”. Journal of Research in Childhood Education, 27(3), 377-392. Mårtensson, F., Lisberg Jensen, E., Söderström, M. & Öhman, J. (2011). Den nyttiga utevistelsen? Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang. Naturvårdsverket. (kap 10). Kan hämtas på http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/13216/Nyttiga%20utevistelsen.pdf?sequence=2&isAllowed=y Siry, C. (2014). Towards multidimensional approaches to early childhood science education. Cultural Studies of Science Education, 9(2), 297-304. Skolinspektionen. (2017) Förskolans arbete med matematik, teknik och naturvetenskap (Granskningsrapport: Kvalitetsgranskning 2016:211) Kan hämtas på https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/forskolans-arbete-med-matematik-teknik-och-naturvetenskap/ Thulin, S. (2010). Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 3(1). Kan hämtas på: https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/255/269 Övriga Internet-resurser Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 3: Tekniken i barnlitteraturen Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 1: Naturvetenskapsverb. Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_01/ Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 2: Barns arbetsteorier om naturvetenskap. Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_02/ Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 4: Naturvetenskap i boksamtal. Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_04/ Skolverket. (2018) Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Stockholm: Skolverket. Sundqvist, P., Nilsson, T., & Gustafsson, P. (2015). Svensk förskolepersonals beskrivningar av teknik. In LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö (Vol. 3, No. 2, pp. 237-257).

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.