Visuell kommunikation och gestaltning II, 6 hp
Visual Communication and Interpretation II, 6 credits
TCM006
Huvudområde
Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanna NygrenStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Kandidatprogam i möbeldesign | 3 (HT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O | |
6KMOS | Kandidatprogram i möbelsnickeri | 3 (HT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O | |
6KMOT | Kandidatprogram i möbeltapetsering | 3 (HT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogam i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Visuell kommunikation och gestaltning ILärandemål
Att ge studenten möjlighet till ytterligare fördjupning i och reflektion kring, samt tillämpning av, olika visualiseringstekniker för att kunna formulera sina konstnärliga idéer, frågeställningar och uttryck.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:
- tillämpa ett antal bildspråkliga element och begrepp (proportioner, balans, riktningar, bildrytm/rörelse, volym/yta, ljus/mörker och materialitet) som analysverktyg i en gestaltningsprocess
- tillämpa dessa bildspråkliga element och begrepp och deras samverkan för att problematisera och formulera en mer komplex rumslig gestaltning på en plan yta
- i stora drag redogöra för hur den visuella kommunikationen och gestaltningen tar sig uttryck i konsthistoriens olika riktningar, ”ismer”, från sent 1800-tal till postmodernism och samtidskonst
- hantera ett antal verktyg i sitt utställningsarbete såsom ljussättning, modellbygge och budskapshantering
- utifrån självständigt ateljéarbete skapa ett fotografiskt bildmaterial för den produktpresentation som ingår som uppgift i kurs Visuell kommunikation och gestaltning I
Efter genomgången kurs skall den studerande fått insikter om:
- olika seenden och sätt att konstnärligt uppfatta och se på omvärlden, dess former och företeelser
- hur den två- eller tredimensionella formens uttryck påverkas av hur de bildspråkliga elementen tillämpas, var för sig och tillsammans
- grunderna för ljussättning, exponering och ljusmätning för fotografi
- olika typer av kameror, objektiv och film och deras olika användningsområden
- hur människor i olika tider gestaltat upplevelser av sig själva i förhållande till omvärld och samtid
Kursinnehåll
Ateljéstudier med levande modell. Frihandsteckning. Gestaltningsövningar i tredimensionell form. Fotografisk bildframställning med bildbehandling. Ljussättning. Exponering och ljusmätning. Utställningskunskap.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, undervisning i grupp och individuellt. Samtal som pedagogisk metod, projektarbeten och muntlig redovisning.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
UPG4 | Foto | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Utställningskunskap | 1.5 hp | U, G |
UPG2 | 3-dimensionell gestaltning | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Fördjupningskurs teckning och modellteckning | 1.5 hp | U, G |
Betygsskala
,Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Susanna NygrenUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Alton, Peder (1981). Ismer och konstriktningar. Stockholm: UtbildningsradionKlint, Peter, Rudolfsson, Leif & Larsen, Jan-Herman (1993). Ritteknik för möbelindustrin. Stockholm: Trätek
Melin, Björn (1979). Teckna och måla modell. Stockholm: Wahlström & Widstrand
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG4 | Foto | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Utställningskunskap | 1.5 hp | U, G |
UPG2 | 3-dimensionell gestaltning | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Fördjupningskurs teckning och modellteckning | 1.5 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.