Ekonomiska perspektiv på IT-användning - för individ, organisation och samhälle, 6 hp
Economic Perspectives on IT Use - for Individual, Organisation and Society, 6 credits
TDEI70
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Alf WesteliusStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjör i industriell ekonomi
Rekommenderade förkunskaper
Industriell ekonomiLärandemål
Kursens övergripande mål är ge studenter en bas för mer insiktsfull analys av konsekvenser av IT-användning på individ- organisations- och samhällsnivå. Hur påverkar IT-utvecklingen i samhället strukturen i branscher och förutsättningarna för organisationer? Hur utnyttjas IT i arbetet för ett mer hållbart samhälle? Ger IT-utnyttjandet produktivitetsförbättringar och ökad lönsamhet? Hur påverkar nya IT-lösningar organisationers styrning? Vilka konsekvenser ger IT-utnyttjandet på individnivå? Hur kan man analysera och bedöma föreslagna IT-satsningar? Vilka utmaningar och möjligheter finns det med IT-stödd kommunikation? Vad söker chefer för information för att hantera sin vardag, och hur?
Efter genomgången kurs ska deltagarna:
- Självständigt och med ett kritiskt förhållningssätt utveckla en förståelse av hur samspelet mellan informationsteknik, kommunikation och organisering påverkar den nytta en organisation får av sina informationssystem (datorbaserade eller manuella), och se samhälls- och individkonsekvenser av organisatorisk användning.
- Förvärvat en god kunskap om väsentliga begrepp och modeller inom området EIS.
- Se kopplingar mellan IT-utvecklingen i samhället och påverkan på samhälle, branschstrukturer, på organisationer och på individer.
- Ha förmåga att delta i utveckling och nyttjande av informationssystem, genom att bättre kunna samspela med resultatansvariga chefer, controllers och andra om IT:s affärsnytta och ekonomiska betydelse.
Kursinnehåll
Dagens informationssystem ger en ökad flexibilitet i tid och rum och möjliggör nya sätt att organisera och utföra arbete. Det ger upphov till nya produkter, nya arbetssätt och sätt att kommunicera. Det påverkar branschstrukturer, enskilda organisationer och individer. Men nyckeln till ökad effektivitet och bättre resultat är inte IT i sig, det är hur man kombinerar nya arbetssätt, ny organisation och ny teknik med det befintliga.
Vi behandlar hur branscher förändrats de senaste decennierna, när arbetsmoment och produkter digitaliserats, när produktionsutrustning och vår fysiska vardag datoriserats och när spridning och utbyte av data blir allt enklare och billigare.
När arbetsuppgifter och roller förändras och nya organisationsformer uppstår är det viktigt att förstå hur kommunikation fungerar i en organisation. Vilka utmaningar och möjligheter finns det med IT-stödd kommunikation? Vad söker chefer för kommunikation för att hantera sin vardag, och hur? Hor påverkar nya IT-lösningar organisationers styrning? Och hur kan man analysera och bedöma föreslagna IT-satsningar? Vi diskuterar kommunikationsmöjligheter och lär oss handskas med analysmodeller.
Införande av nya informationssystem kan vara svårt nog. Men det är i regel förändringarna av verksamheten som är den stora utmaningen – och som har störst potential att skapa nytta. Morgondagens chefer behöver förstå och våga ta del i hur IT-utvecklingen påverkar verksamheten. Och IT-ansvariga behöver kunna tala med ekonomer och resultatansvariga chefer. Kursen behandlar detta och betonar särskilt hur ansvar och styrning i en organisation kan påverka om IT:s potential förverkligas.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier samt ett större praktikfallsarbete.
Examination
UPG2 | Seminarier | 1 hp | U, G |
UPG1 | Projektarbete med skriftlig rapport | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
KTR1 | Skriftlig dugga | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
,Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmExaminator
Alf WesteliusKurshemsida och andra länkar
http://www.iei.liu.se/indek/utbildning/ekonomiska-informationssystem?l=svUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kurslitteratur
Kurslitteraturen består av ett urval akademiska artiklar som successivt anpassas till utvecklingen och där kursdeltagarna har möjlighet att påverka artikelurvalet. Ett exempel på kurslitteratur är följande:Leonardi, Paul M.; Huysman, Marlene & Steinfield, Charles (2013). Enterprise Social Media: Definition, History, and Prospects for the Study of Social Technologies in Organizations. Journal of Computer-Mediated Communication, 19.(1), 1-19.
Majchrzak, Ann; Faraj, Samer; Kane, Gerald & Azad, Bijan (2013) The Contradictory Influence of Social Media Affordances on Online Communal Knowledge Sharing. Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 19(1)
http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck
http://www.renaklader.se/material/rapport-om-hemtexilforetag
Fredrik Hedenus (2011) Method for estimation of the family’s greenhouse gas emissions. Physical Resource Theory. Report prepared for “One Tonne Life project” . Chalmers tekniska högskola.
Albert O. Hirschman (1970) Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge, MA: Harvard University Press. ISBN 0-674-27660-4.
Hirschman, Albert O. (1974) Exit, voice, and loyalty : Further reflections and a survey of recent contributions. Social Science Information, Volume 13 (1)
Christofides, Emily, Amy Muise, and Serge Desmarais. 2009. “Information Disclosure and Control on Facebook: Are They Two Sides of the Same Coin or Two Different Processes?” Cyberpsychology & Behavior 12 (3) 341–345.
Porebski, Leszek. 2002. “Three Faces of Electronic Democracy.” In ECIS 2002, June 6-8, Gdansk, Poland, 1218–1227.
Collste, Göran. 2008. “Global ICT-Ethics: The Case of Privacy.” Journal of Information, Communication and Ethics in Society 6 (1) 76–87.
Shirazi, Farid, Ojelanki Ngwenyama, and Olga Morawczynski. 2010. “ICT Expansion and the Digital Divide in Democratic Freedoms: An Analysis of the Impact of ICT Expansion, Education and ICT Filtering on Democracy.” Telematics and Informatics 27 (1) 21–31.
Alf Westelius & Erik Lundmark (2013) Education and competence - an edge in transition? ANZAM 2013 - 27th Australian and New Zealand Academy of Management Conference, Theme: Managing on the Edge, Hobart, Tasmania, 4-6 December 2013.
Sheen S. Levine, Michael J. Prietula (2013) Open Collaboration for Innovation: Principles and Performance. Organization Science, Published online in Articles in Advance 30 Dec 2013, 1-20.
Alf Westelius - The Internet and Entrepreneurship : The Entrepreneurial LEGO. Lecture at Macquarie University, 9 Dec 2013. http://www.youtube.com/watch?v=pyWKXWwbwck
Alessia Contu, Hugh Willmott, (2003) Re-Embedding Situatedness: The Importance of Power Relations in Learning Theory. Organization Science 14(3):283-296
Mengiste, Shegaw Anagaw; Aanestad, Margunn (2013) Understanding the Dynamics of Learning across social worlds : A case study from Implementing IS in the Ethiopian public health care system. Information & Organization, Oct 2013, s. 233-257.
Erik Lundmark and Alf Westelius (2014, available as "Early view" from 2013-01-16) Entrepreneurship as Elixir and Mutagen. Entrepreneurship Theory & Practice.
Erik Lundmark and Alf Westelius (2012) Exploring entrepreneurship as misbehaviour. In special issue Rethinking Misbehavior and Resistance in Organizations, Lucy Taksa & Alison Barnes (eds.) Advances in Industrial and Labor Relations, Vol. 19, 209 - 235, Emerald Group Publishing Limited, ISSN: 0742-6186.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Seminarier | 1 hp | U, G |
UPG1 | Projektarbete med skriftlig rapport | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
KTR1 | Skriftlig dugga | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
KTR1
UPG1
UPG2
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Diskussioner och projektarbete |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Diskussioner och projektarbete |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
Grundläggande synsätt inom ämnesområdet |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
KTR1
UPG1
UPG2
|
Kritiskt tänkande är en kärnpunkt i kursen |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
Ansvar, pålitlighet och professionellt uppträdande |
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
|
UPG1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Centralt i diskussioner av tillämpning |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
|
KTR1
UPG1
UPG2
|
Centralt i diskussioner av tillämpning |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
Föremål för analys, inte eget genomförande |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
Föremål för analys, inte eget genomförande |
|
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.