Bioinformatik, 6 hp
Bioinformatics, 6 credits
TFTB55
Huvudområde
Bioteknik Kemisk biologi KemiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Björn WallnerKursansvarig
Björn WallnerStudierektor eller motsvarande
Magdalena SvenssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 44 hRekommenderad självstudietid: 116 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CKEB | Civilingenjör i kemisk biologi - med valbar utgång till naturvetenskaplig kandidat | 5 (HT 2026) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | O |
6KKEB | Kemisk biologi, kandidatprogram | 5 (HT 2026) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | O |
6MPRO | Protein Science, masterprogram (Extern) | 1 (HT 2026) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Bioteknik, Kemisk biologi, KemiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i kemisk biologi
- Kandidatprogram i kemisk biologi
- Masterprogram i Protein Science
Rekommenderade förkunskaper
Biokemi, Programmering, Molekylärgenetik
Lärandemål
Kursen avser att ge grundläggande kunskaper i bioinformatik, närmare bestämt om teorier och praktiska tillämpningar av datorbaserade metoder för analyser av nukleotid- och proteinsekvenser samt för studier av proteiners strukturer. Det handlar både om teoretisk förståelse samt färdigheter i att praktiskt hantera metoderna. Kursen ska också visa hur ämnet utvecklas genom exempel från forskningens frontlinje.
Efter väl inhämtad kurs ska du kunna:
- söka, analysera och tolka data från relevanta biologiska databaser
- använda och tolka resultat från bioinformatiska metoder
- planera för nya bioinformatiska problem och kunna lösa dessa genom att kombinera verktygen som du lär dig i kursen.
Kursinnehåll
Datorbaserade metoder för att analysera nukleotid- och proteinsekvenser samt för att studera proteiners struktur. Databaser och metoder för databassökningar (t.ex UniProt och PDB), sekvensjämförelser, sekvenslinjering (RNA, DNA och protein), multipla sekvensjämförelser och multipla sekvenslinjeringar, sekvensmönster, evolution, proteindomäner och proteinstruktur. Användning av bioinformatiska verktyg för funktionell karakterisering av gener och proteiner. Proteinstruktur och molekylär modellering. Delar av kursen belyser både de underliggande teoretiska modellerna och de biologiska och bioteknologiska tillämpningarna av de presenterade metoderna och datorprogrammen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och praktiska laborationer. Föreläsningarna presenterar bakomliggande teori och användningsområden. De praktiska laborationsmomenten syftar till att exemplifiera och fördjupa kunskapen på realistiska problem och frågeställningar.
Examination
TEN1 | Tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laboration | 2 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, sifferbetyg, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laboration | 2 hp | U, G |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
TEN1
|
Matematik och biokemi |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
Matematik och biokemi |
|
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
X
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
Löser bioinformatiska problem |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
LAB1
|
praktiska laborationer |
|
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
TEN1
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
|
LAB1
|
praktiska laboration i 3 eller 2-grupp |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
skriftlig rapport |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
Begränsningar och möjligheter med bioinformatiska verktyg |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
kombinera bioinformatiska verktyg |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.