Studio 3, 12 hp
Studio 3, 12 credits
TNM105
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas LöwgrenStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 320 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MDES | Design, masterprogram | 3 (HT 2018) | 1, 2 | 3, 3 | Engelska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Design, masterprogram
Rekommenderade förkunskaper
Studio1 och Studio 2
Lärandemål
Det främsta syftet med kursen är att studenten ska utveckla sina interdisciplinära designfärdigheter i sociotekniska sammanhang. Målet är att nå en relationell förståelse där studenten kan
- Artikulera olika designdiscipliners bidrag till socioteknisk design,
- Identifiera historiska och samtida designansatser för kursens specifika utmaning, och artikulera deras skillnader med avseende på bakomliggande filosofi och effekter,
- Identifiera och artikulera designstrategier för socioteknisk intervention,
- Integrera, tillämpa och reflektera över profilspecifika färdigheter i relation till kursens specifika utmaning,
- Identifiera de delar av en design och en designprocess som är bäst ägnade att kommuniceras externt, och kommunicera dem i ett utställningssammanhang,
- Demonstrera förmåga att identifiera personliga kunskapsbehov och ta ansvar för eget kontinuerligt lärande,
- Artikulera hur den egna designfärdigheten har utvecklats, särskilt avseende design i sociotekniska sammanhang.
Kursinnehåll
Studenter engagerar sig i sociotekniska sammanhang där det finns designutmaningar rörande social organisation och kommunikation. Exempel på en sådan utmaning kan vara civilitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är studiobaserad. Studenter arbetar i team och individuellt. Utmaningen kommer att kräva flera designarbeten, från fysiska föremål till sociotekniska interventioner. Resultaten presenteras i en gemensam utställning. Handledning av lärare, professionella designer och experter inom utmaningens område.
Examination
UPG6 | Skapa utrymme för design | 2 hp | U, G |
UPG5 | Kunskap om utmaningsområdet | 2 hp | U, G |
UPG4 | Integrera designfärdigheter | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Tillämpa profilfärdigheter | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Kompetens och kommunikation | 2 hp | U, G |
UPG1 | Inter-professionell reflektion | 1 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Kurslitteratur
Vetenskaplig litteratur, rapporter, kataloger, böcker och andra informationsresurser inom socioteknisk design och inom det specifika utmaningsområdet.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Jonas LöwgrenUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 320 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG6 | Skapa utrymme för design | 2 hp | U, G |
UPG5 | Kunskap om utmaningsområdet | 2 hp | U, G |
UPG4 | Integrera designfärdigheter | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Tillämpa profilfärdigheter | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Kompetens och kommunikation | 2 hp | U, G |
UPG1 | Inter-professionell reflektion | 1 hp | U, G |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.