Procedurell ljuddesign för användargränssnitt, 6 hp
Procedural Sound Design for User Interfaces, 6 credits
TNM113
Huvudområde
MedieteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Niklas RönnbergStudierektor eller motsvarande
Daniel NyströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CMEN | Civilingenjör i medieteknik | 8 (VT 2025) | 2 | 4 | Svenska/Engelska | Norrköping | V |
6CMEN | Civilingenjör i medieteknik (Avancerade tekniker för ljud- och bildmedier) | 8 (VT 2025) | 2 | 4 | Svenska/Engelska | Norrköping | V |
6CMEN | Civilingenjör i medieteknik (Datorgrafik och spelprogrammering (Termin 9 Campus Valla)) | 8 (VT 2025) | 2 | 4 | Svenska/Engelska | Norrköping | V |
Huvudområde
MedieteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i medieteknik
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper från kurser inom användargränssnitt, visualisering, och programmering, såväl som grundläggande ljudteknik och signalbehandling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utförligt kunna redogöra för hur ljud bör användas i interaktionsdesign samt i relation till visualisering utifrån utifrån sonifierings- och kommunikationsteorier.
- applicera kontemporära teorier för sonifiering och interaktionsdesign för att analysera och värdera ljud i användargränssnitt, visualisering och spel.
- skapa och implementera procedurell ljuddesign för att effektivt förmedla ett budskap/intryck
Kursinnehåll
Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om ljud som kommunikationsform, principerna för att använda ljud i interaktionsdesign samt metoder för designa och skapa procedurellt ljud. Kortfattat är kursinnehållet: Ljud- och kommunikationsteori, ljuddesign, spelljud, sonifiering, ljudteknik, samt metoder för procedurellt ljud.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, seminarier, projektarbete i par samt muntlig presentation
Examination
LAB1 | Laborationer | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Projektuppgift | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Slutbetyg på kursen är medelvärdet av LAB1 och UPG1.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapKurslitteratur
Böcker
- K. Franinovic och S. Serafin, (2013) Sonic Interaction Design
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Projektuppgift | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Slutbetyg på kursen är medelvärdet av LAB1 och UPG1.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
LAB1
UPG1
|
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
LAB1
UPG1
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
LAB1
UPG1
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
UPG1
|
||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
X
|
X
|
UPG1
|
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
UPG1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
LAB1
UPG1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
UPG1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
UPG1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.