Analog elektronik, 8 hp
Analog Electronic Circuits, 8 credits
TSEI01
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mikael OlofssonStudierektor eller motsvarande
Anders NilssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 153 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik (Inbyggda system) | 5 (HT 2025) | 1, 2 | 1, 3 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6IELK | Högskoleingenjör i elektronik | 3 (HT 2025) | 1, 2 | 1, 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i datateknik
- Högskoleingenjörsprogram i elektronik
Rekommenderade förkunskaper
KretsteoriLärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- analysera kretsar innehållande dioder och transistorer i termer av likström och överlagrad signal.
- analysera kretsar baserade på operationsförstärkare, dels utifrån den ideala modellen, dels i termer av icke ideala egenskaper. I detta ingår hur begrepp som bandbredd, frekvenssvar och (icke-)linjäritet påverkar stabilitet och resulterande bandbredd hos förstärkarkopplingar med återkoppling.
- bygga, simulera och mäta på enkla analoga kretsar, samt stabilisera förstärkare.
- analysera, dimensionera, simulera, verifiera, bygga, mäta på och använda en icke-trivial analog krets baserad på diskreta passiva komponenter, diskreta transistorer och operationsförstärkare.
Kursinnehåll
Dioder och transistorer:
- Halvledarteori, dioder och transistorer.
- Enkla transistorbaserade förstärkare.
- Frekvensegenskaper hos transistorer och förstärkare. Miller-effekten.
- In- och utimpedans samt distorsion.
Operationsförstärkare:
- Ideal modell och icke-ideala modeller av operationsförstärkare.
- Bodediagram och nyquistdiagram, återkoppling och stabilitet. Del-linjära modeller.
- Operationsförstärkarens egenskaper. Common mode och differential mode voltage, CMRR, slew rate, råförstärkning, bandbredd, offsetspänning och biasströmmar.
- Operationsförstärkarens realisering. Differentialsteg, strömspeglar, drivsteg.
- Grundläggande linjära och olinjära operationsförstärkarkopplingar.
Laboration:
- Simulering av analoga kretsar i termer av tids- och frekvensegenskaper.
- Konstruktion av analoga kretsar.
- Verifiering av funktionen av analoga kretsar, och i förekommande fall, felsökning och korrigering.
- Att i praktiken tillämpa ovan listade teoretiska kunskaper om transistorer och operationsförstärkare.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner samt laborationer.
Examination
TEN2 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB2 | Laborationskurs | 4 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Datorstödd elektronikkonstruktion Analog konstruktion, fortsättningskurs
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- Molin, Bengt, (2009) Analog elektronik 2 Studentlitteratur AB
ISBN: 9789144053677
https://www.kth.se/profile/bengtm/page/laerobok-analog-elektronik
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN2 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB2 | Laborationskurs | 4 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789144053677
https://www.kth.se/profile/bengtm/page/laerobok-analog-elektronik
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
TEN2
LAB2
|
Matematik |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
TEN2
LAB2
|
Kretsteori |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
TEN2
LAB2
|
Analog ektronik, Konstruktionskurserna |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Gästföreläsning |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
TEN2
LAB2
|
Problemidentifiering och -formulering. Modellering. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB2
|
Experimentell metodik |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
LAB2
|
Helhetstänkande |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
LAB2
|
Kreativt tänkande |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB2
|
Grupparbete |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
|
|
LAB2
|
Att modellera system och att säkerställa måluppfyllelse |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
|
|
LAB2
|
Konstruktionsprocessen |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
X
|
|
|
LAB2
|
Test, verifiering och validering. |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.