Generativ AI för datakompression och transmission, 6 hp
Generative AI for Data Compression and Transmission, 6 credits
TSKS18
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik | 9 (HT 2026) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik (Datadriven analys och maskinintelligens) | 9 (HT 2026) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik (Kommunikation) | 9 (HT 2026) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6MDSI | Data Science and Information Engineering, masterprogram ("Connectivity") | 3 (HT 2026) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Masterprogram i Data Science and Information Engineering
Rekommenderade förkunskaper
Envariabelanalys, linjär algebra (t.ex. matriser), sannolikhetslära, Grunder i maskininlärning, Python-programmeringskunskaper, t.ex. för att träna en maskininlärningsmodell
Lärandemål
Efter att ha avslutat kursen bör studenten kunna:
- förklara de teoretiska grunderna för djup generativ modellering, inklusive metoder för att modellera en sannolikhetstäthetsfunktion, nätverksstruktur, förlustfunktion och träningsrutiner;
- implementera och träna generativa AI-modeller för att generera ny data, och tillämpa dessa modeller i ett system för datakompression och transmission;
- analysera och utvärdera effektiviteten av en lösning baserad på generativa modelleringstekniker för datakompression och transmission;
- reflektera över konsekvenser och etiska överväganden av att använda generativa AI-verktyg.
Mål 1, 3 och 4 uppfylls genom föreläsningarna och handledningarna, och bedöms via den skriftliga tentamen. Mål 2 och 3 uppfylls av labbsessioner, och bedöms via labbrapporter. Mål 4 uppfylls ytterligare av kamratbedömning.
Kursinnehåll
Denna kurs ger en introduktion till generativa modeller, deras tillämpningar för datakompression och transmission, samt deras konsekvenser och etiska överväganden. Detta inkluderar: introduktion till sannolikhetsbaserad generativ modellering; generativa modeller (inklusive variational autoencoders, generativa motståndarnätverk, diffusionsmodeller, flödesbaserade modeller, energibaserade modeller, transformatorer); ramverk och tekniker för datakompression och transmission baserad på generativ AI, inklusive neural kompression, avvägning mellan takt, distorsion och perception, latent kodning, gemensam käll- och kanalkodning; integritet, säkerhet och etiska överväganden kring generativ AI.
Examination
LAB1 | Datorbaserad laboration | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- Tomczak, Jakub M, (2024) Deep generative modeling. 2nd ed. Cham : Springer, 2024.
ISBN: 9783031640872, 303164087X
Artiklar
- Blau, Yochai, Michaeli, Tomer, Rethinking Lossy Compression: The Rate-Distortion-Perception Tradeoff ICML pp. 675-685, 2019
- Bourtsoulatze, E., Burth Kurka, D., Gunduz, D., Deep Joint Source-Channel Coding for Wireless Image Transmission IEEE Transactions on Cognitive Communications and Networking vol. 5, no. 3, pp. 567-579, Sept. 2019.
- Dai, Jincheng, Qin, Xiaoqi, Wang, Sixian, Xu, Lexi, Niu, Kai, Zhang, Ping, Deep Generative Modeling Reshapes Compression and Transmission: From Efficiency to Resiliency IEEE Wireless Communications vol. 31, no. 4, pp. 48-56, August 2024
- Yibo Yang, Stephan Mandt and Lucas Theis, An Introduction to Neural Data Compression Foundations and Trends in Computer Graphics and Vision Vol. 15: No. 2, pp 113-200. 2023
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Datorbaserad laboration | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Böcker
ISBN: 9783031640872, 303164087X
Artiklar
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.