Kultur och marknadsföring, 7.5 hp
Culture and Marketing, 7.5 credits
704G03
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Christoph RöcklinsbergKursansvarig
Christoph RöcklinsbergStudierektor eller motsvarande
Olle LingeKontaktinformation
Olle Linge, studierektor
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och förklara teorier och begrepp inom kultur och marknadsföring
- förklara och analysera olika marknadsföringsstrategier ur ett kulturellt perspektiv
- kritiskt analysera olika reklamkampanjer ur ett kulturellt perspektiv
- identifiera och beskriva olika kulturella mönster som återspeglas i aktuella reklam-kampanjer
Kursinnehåll
Under kursens gång behandlas olika strategier och begrepp inom kultur och marknadsföring. Speciell fokus ligger på analysen av reklamkampanjer i olika kulturområden. Med hjälp av reklamkampanjer från olika kulturområden analyseras reklamen ur ett semiotiskt och kulturkontrastivt perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Examinationen består av:
- projektarbete med muntlig presentation och opposition, samt skriftligt underlag, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i workshop, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på projektarbetet med muntlig presentation.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PROJ | Projektarbete med muntlig presentation och opposition | 5 hp | U, G, VG |
WORK | Aktivt deltagande i workshops | 2.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.