Japan - kultur, tänkande och språk, 5 hp
Japan: Culture, Thought, and Language, 5 credits
704G23
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Mats AnderssonKursansvarig
Mats AnderssonStudierektor eller motsvarande
Olle LingeKontaktinformation
Anna Martin, studievägledare
Mats Andersson, kursansvarig
Olle Linge, studierektor
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | ST 2024 | 202424-202433 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom interkulturella studier och interkulturell kommunikation
- förklara centrala företeelser i ostasiatiskt tänkande och idéhistoria
- redogöra för huvuddragen i Japans kultur och språk
- analysera likheter och skillnader i kulturella uttryck och beteendemönster
Kursinnehåll
I kursen behandlas Ostasiens kultur, tänkande och språk, med särskilt fokus på Japan. Kursen behandlar även grundläggande teorier om interkulturella studier och interkulturella kommunikation.
Utöver detta behandlar kursen också kultur och språk i Japan och dess närområde, inklusive grundläggande kunskaper om viktiga kulturella företeelser, beteendemässiga mönster och språk.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuella inlämningsuppgifter, betygsskala: UV
- projektarbete, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs Väl godkänt på samtliga moment där Väl godkänt kan ges.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM4 | Aktivt deltagande i seminarier | 2 hp | U, G |
IND5 | Individuella inlämningsuppgifter | 1.5 hp | U, G, VG |
PRA2 | Projektarbete | 1.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.