Svenska språket med mediehistoriska perspektiv, 30 hp

Swedish Language with Media History, 30 credits

707G22

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Kajsa Thyberg

Kursansvarig

Kajsa Thyberg

Studierektor eller motsvarande

Helen Winzell

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KSM Språk, litteratur och medier, kandidatprogram 4 (VT 2025) 202504-202523 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i språk, litteratur och medier

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet på grundnivå
    samt
    Engelska 6
  • Minst 62,5 hp godkända från Kandidatprogrammet i språk, litteratur och medier, varav minst 22,5 i Svenska språket

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för olika grammatiska perspektiv på språk
  • diskutera hur olika grammatiska perspektiv och tillhörande begrepp kan användas för att analysera språkliga utsagor
  • tillämpa olika grammatiska perspektiv i enkla språkliga analyser
  • skriva olika typer av texter med hänsyn till sammanhang och mottagare
  • beskriva svenska språksamhällets historiska utveckling, även i relation till andra nordiska språk
  • beskriva materiella och historiska perspektiv på kommunikation och medier
  • förklara hur skriftspråkliga normer uppstår och utvecklas
  • beskriva och använda textanalytiska redskap i professionella och vetenskapliga texter i olika medier
  • redogöra för grundprinciperna för professionell och vetenskaplig kommunikation och interaktion
  • använda grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i presentationsteknik
  • i teori och praktik tillämpa gällande normer för språkets korrekthet
  • diskutera språkanvändning i relation till hållbar utveckling i samhället
  • inom givna tidsramar genomföra och presentera en språkvetenskaplig empirisk studie
  • tillämpa språkvetenskapliga metoder och begrepp
  • granska en språkvetenskaplig empirisk studie

Kursinnehåll

Delkurs 1: Grammatiska perspektiv, 5 hp

I delkursen ges en översikt över olika grammatiska förhållningssätt och hur de kan tillämpas. I delkursen introduceras olika språkmodeller, språkteorier och tillhörande begrepp, och med hjälp av dessa beskrivs och diskuteras vad grammatik kan vara och hur den kan bli användbar.
 

Delkurs 2: Mediehistoriska perspektiv, 2,5 hp

Delkursen utgör en orientering i materiella och historiska perspektiv på medier och kommunikation.
 

Delkurs 3: Svenska språkets ursprung och utveckling, 7,5 hp

I delkursen behandlas svensk språk- och stilhistoria från urnordisk tid fram till nutid. I innehållet läggs fokus på hur språket förändrats och varför, även i relation till andra nordiska språk. Språkets utveckling hör ihop med hur samhället utvecklats – och en rad andra faktorer. I delkursen ges en insikt i hur det moderna textsamhället medför förändrade villkor för skrivande, textframställning och språkvård. När det gäller språkvård görs en fördjupning om hur normer och värderingar kring ett gott språkbruk har förändrats över tid.
 

Delkurs 4: Professionell kommunikation i tal och skrift, 7,5 hp

I delkursen behandlas språklig kommunikation inom olika yrken, organisationer och andra professionella sammanhang. Därutöver fokuseras hur vetenskaplig kommunikation fungerar i text. Delkursen omfattar principer för god muntlig och skriftlig kommunikation i olika medier samt i vetenskapliga sammanhang. Här ingår presentationsteknik i teori och praktik samt normer och regler för svenska språket.
 

Delkurs 5: Språkvetenskapligt arbete, 7,5 hp

I delkursen skrivs ett individuellt och självständigt språkvetenskapligt arbete. Delkursen inleds med en orientering om språkvetenskapliga forskningsmetoder och de krav som ställs på vetenskaplig text. Därefter ligger fokus på individuellt arbete med en empirisk studie. Detta görs under handledning. I delkursen ingår även att granska och opponera på en annan students arbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning i grupp och enskilt. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

Grammatiska perspektiv:

  • individuella skriftliga hemtentamina, betygsskala UV
  • individuell muntlig redovisning, betygsskala: UG

Mediehistoriska perspektiv:

  • individuella skriftliga och muntliga redovisningar, betygsskala: UV

Svenska språkets ursprung och utveckling:

  • individuell skriftlig salstentamen, betygsskala: UV
  • aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar, betygsskala: D

Professionell kommunikation i tal och skrift:

  • individuella skriftliga hemtentamina, betygsskala: UV
  • muntlig gruppexamination med skriftligt underlag, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i gruppövningar och seminarier, betygsskala: D

Språkvetenskapligt arbete:

  • individuellt skriftligt arbete, betygsskala: UV
  • granskning och opposition av ett språkvetenskapligt arbete, betygsskala: UG


För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt/Deltagit på samtliga moment. För Väl godkänt slutbetyg krävs dessutom Väl godkänt på minst 50% av de VG-grundande momenten.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPPS Uppsats 6 hp U, G, VG
RESP Respondentskap 0 hp U, G
OPPO Opponentskap 1.5 hp U, G
TEN1 Skriftlig salstentamen. Språkets ursprung och utveckling 7.5 hp U, G, VG
OBL1 Obligatoriska seminarier och gruppövningar: Språkhistoria 0 hp D
UPG4 Mediehistoriska perspektiv, Skriftlig redovisning 2.5 hp U, G, VG
TEN2 Tentamen med framläggning och opponering: Professionell kommunikation 4 hp U, G, VG
TEN3 Tentamen: Professionell kommunikation 2 hp U, G, VG
GREX Gruppexamination: Professionell kommunikation 1.5 hp U, G
OBL7 Obligatoriska seminarier och gruppövningar: Professionell kommunikation 0 hp D
TEN4 Språkanalys utifrån olika grammatiska perspektiv 4 hp U, G, VG
MUN2 Muntlig presentation: Grammatiska perspektiv 1 hp U, G

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument. 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.