Metoder för att analysera individuell utveckling, livslopp och social förändring, 7.5 hp

Methods of Analysis on Individual Development, Life-course, and Social Change, 7.5 credits

708A03

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången VT 2022. Ersätts av 755a21.

Huvudområde

Äldre och åldrande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Andreas Motel-Klingebiel

Kursansvarig

Andreas Motel-Klingebiel

Studierektor eller motsvarande

Andreas Motel-Klingebiel

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2020 202040-202044 Engelska Norrköping, Norrköping
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2020 202040-202044 Engelska Norrköping, Norrköping

Huvudområde

Äldre och åldrande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Förkunskapskrav

  • 180 hp godkända varav 90 hp i ett huvudområde inklusive 15 hp självständigt arbete
  • Engelska 6/B
    (Undantag för svenska)

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

  • kritiskt reflektera över begrepp som åldrande, livslopp, social förändring och de metodologiska utmaningarna för forskning inom området
  • tillämpa och kritiskt reflektera över forskningsmetoder för att undersöka frågor om åldrande och social förändring ur ett livsloppsperspektiv
  • formulera frågeställningar och hypoteser för att undersöka områden av samhällsvetenskaplig relevans genom att använda ett livsloppsperspektiv som inkluderar både individuella- och samhälleliga förändringar över tid

Kursinnehåll

I kursen behandlas hur accelererande samhällsförändringar, åldrande befolkningar och förbättrade metodologiska verktyg har stimulerat ett vidare intresse för empiriska undersökningar av individuella och samhälleliga förändringar. Vidare ingår i kursen att kunna använda avancerade forskningsmetoder kring livslopp för att kunna förstå åldrandeprocessen, livsloppen och social förändring över såväl individuell som historisk tid. I kursen bearbetas tidens betydelse för samhällsorienterad forskning samt kunskap av avancerade forskningsmetoder och förmågan att kunna applicera denna kunskap. I kursen diskuteras olika typer av forskningsfrågor och hur dessa kan bearbetas analytiskt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella- och gruppbaserade övningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuellt skriftligt arbete, betygsskala: UG
  • individuell muntlig redovisning, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig essä, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga essän.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
ESS1 Essä 4.5 hp U, G, VG
UPG1 Skriftligt arbete 1.5 hp U, G
RED1 Muntlig redovisning 1.5 hp U, G

Obligatorisk litteratur

Böcker

Hutchison E.D. (2011) , Life Course Theory In: Levesque R.J.R. (eds) Encyclopedia of Adolescence. Springer, New York, NY.

https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007%2F978-1-4419-1695-2_13

Artiklar

Bernardi, L., Huinink, J., & Settersten, R. A. (2019), The life course cube: A tool for studying lives Advances in Life Course Research, Volume 41, 100258, ISSN 1040-2608

https://doi.org/10.1016/j.alcr.2018.11.004

Bidart, C. (2019). , How plans change: Anticipation, interferences and unpredictabilities. Advances in Life Course Research, 41, 100254

https://doi.org/10.1016/j.alcr.2018.10.007

Christopher M. Napolitano, Alexandra M. Freund, (2019), Adding life to one’s added years: Self- regulatory balancing of life domains across old age Advances in Life Course Research. V 41, 2019, 100278. ISSN 1040-2608

https://doi.org/10.1016/j.alcr.2019.04.008

Elder, G. (1994). , Time, Human Agency, and Social Change: Perspectives on the Life Course Social Psychology Quarterly,57(1), 4-15
Heckhausen, J. & Buchmann, M. (2019)., A multi-disciplinary model of life-course canalization and agency Advances in Life Course Research, 41, 100246

https://doi.org/10.1016/j.alcr.2018.09.002

Herle, M., Micali, N., Abdulkadir, M. et al. (2020). , Identifying typical trajectories in longitudinal data: modelling strategies and interpretations Eur J Epidemiol 35, 205–222

https://doi.org/10.1007/s10654-020-00615-6

Lerner R.M., Schwartz S.J., Phelps E. (2009). , Problematics of time and timing in the longitudinal study of human development: Theoretical and methodological issues Human Development, 52:1, pp. 44-68.
Mikolai, J. & Lyons-Amos, M. (2017). , Longitudinal methods for life course research: A comparison of sequence analysis, latent class growth models, and multi-state event history models for studying partnership transitions Longitudinal and Life Course Studies, 8:2, 91-208

http://dx.doi.org/10.14301/llcs.v8i2.415

Pakpahan, E., Hoffmann, R., & Kröger, H. (2017), Statistical methods for causal analysis in life course research: an illustration of a cross-lagged structural equation model, a latent growth model, and an autoregressive latent trajectories model International Journal of Social Research Methodology, 20:1, 1-19

http://dx.doi.org/10.1080/13645579.2015.1091641

Webbsidor

Kompletterande litteratur

Artiklar

Jung, T., & Wickrama, K. A. S. (2008), An Introduction to Latent Class Growth Analysis and Growth Mixture Modelling. Social and Personality Psychology Compass, 2/1, 302-317

http://dx.doi.org/10.1111/j.1751-9004.2007.00054

Kohli, M. (2019). , The promises and pitfalls of life-course agency Advances in Life Course Research, 41, 100273

https://doi.org/10.1016/j.alcr.2019.04.003

Piccarreta, R. & Studer, M. (2019). , Holistic analysis of the life course: Methodological challenges and new perspectives. Advances in Life Course Research, 41, 100251

https://doi.org/10.1016/j.alcr.2018.10.004

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.