Strategisk samhällsplanering, 15 hp
Strategic Urban and Regional Planning, 15 credits
709A01
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Kristina TryggKursansvarig
Kristina TryggStudierektor eller motsvarande
Jenny GleisnerTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2021 | 202136-202144 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - First and main admission round | 1 (HT 2021) | 202136-202144 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 1 (HT 2021) | 202136-202144 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Strategic Urban and Regional planning
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i samhällsplanering eller i annat relevant huvudområde
- Godkänd engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6)
(Undantag för Svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och förklara nyckelbegrepp inom planering
- kritiskt granska och analysera planeringsteorier och planeringspraktiker
- redogöra för hur planering av bebyggelse påverkas av geologiska förutsättningar
- förklara hur digitalisering, urbanisering, klimatförändring och globalisering utgör centrala utmaningar för strategisk samhällsplanering
- hantera geografisk information för rumslig analys
- skriva akademiska texter enligt grundläggande akademiska principer
- redogöra för innebörden och konsekvenser av plagiat
Kursinnehåll
Kursens utgångspunkt är att introducera samhällsplanering som ett teoretiskt ämne och hur det förhåller sig till planeringens praktik. Inom ramen för kursen introduceras tre huvudsakliga spår; hur strategisk samhällsplanering förhåller sig till utmaningar såsom klimtförändringar, digitalisering, urbanisering och globalisering; hur planeringen av stad och land påverkas av geologiska förutsättningar och hur det bidrar till rumsliga mönster och förändringar på en lokal, regional, nationellt och global nivå; introducerar grundläggande planeringsverktyg såsom GIS. I kursen behandlas vidare planerarens roll vid beslutsfattande, arbetssätt och förhållningssätt vid strategisk planering. Vidare introduceras i kursen former för vetenskaplig diskussion och kritisk granskning av akademiska texter. I kursen studeras innebörden av ett akademiskt förhållningssätt och tillämpning av grundläggande regler för akademisk referenshantering och citering.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, muntlig redovisning och laborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- Skriftlig salstentamen, betygsskala EC
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter, betygsskala EC
- Aktivt deltagande i seminarier, betygsskala EC
- Laboration, betygsskala EC
För godkänt slutbetyg (E) krävs minst Godkänt (pass) på aktivt deltagande i seminarier samt laborationer samt E på skriftlig salstentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För slutbetyg D krävs dessutom minst 75 procent D på skriftlig salstentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För slutbetyg C krävs dessutom minst 75 procent C på skriftlig salstentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För slutbetyg B krävs dessutom minst 75 procent B på skriftlig salstentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För slutbetyg A krävs dessutom minst 75 procent A på skriftlig salstentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig salstentamen | 4 hp | EC |
UPG1 | Individuella skriftliga inlämningsuppgifter | 6 hp | EC |
DEL1 | Aktivt deltagande i seminarier | 3.5 hp | EC |
LAB1 | Laboration | 1.5 hp | EC |
Övrigt
Preliminär litteraturlista finns under fliken Övriga dokument
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Course literature_709A01_21 | Course literature_709A01_21.docx |