Strategisk samhällsplanering, 15 hp
Strategic Urban and Regional Planning, 15 credits
709A01
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Timos KarpouzoglouKursansvarig
Timos KarpouzoglouStudierektor eller motsvarande
Karin SkillTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- international@ffk.liu.se
- +46 13 284614
-
Contact person for exchange students
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2025 | 202534-202543 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - First and main admission round | 1 (HT 2025) | 202534-202543 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 1 (HT 2025) | 202534-202543 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Strategic Urban and Regional planning
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet samhällsplanering
eller
annat relevant huvudområde. - Engelska 6.
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och förklara nyckelbegrepp inom planering och särskilt begreppet strategisk samhällsplanering
- kritiskt granska och analysera planeringsteorier och planeringspraktiker
- förklara hur digitalisering, urbanisering, klimatförändring globalisering och social jämlikhet utgör centrala utmaningar för strategisk samhällsplanering
- tillämpa modeller och teorier om organisation, ledning och styrning av projekt
- hantera geografisk information för rumslig analys
- skriva akademiska texter där de regler som finns för citat och referat tillämpas
- redogöra för innebörden och konsekvenser av plagiat
Kursinnehåll
I kursen behandlas samhällsplanering som ett teoretiskt ämne och hur det förhåller sig till planeringens praktik. I kursen introduceras tre huvudsakliga spår; (1) hur strategisk samhällsplanering förhåller sig till utmaningar såsom klimatförändringar, digitalisering, urbanisering globalisering och social jämlikhet samt hur det bidrar till rumsliga mönster och förändringar på en lokal, regional, nationell och global nivå; (2) hur projekt fungerar som arbetsform samt hur projekt kan planeras och styras med hjälp av olika metoder och verktyg inom samhällsplanering; (3) grundläggande planeringsverktyg såsom GIS. I kursen behandlas planerarens roll vid beslutsfattande, arbetssätt och förhållningssätt vid strategisk planering. I kursen introduceras former för vetenskaplig diskussion och kritisk granskning av akademiska texter. Vidare behandlas innebörden av ett akademiskt förhållningssätt samt grundläggande regler för akademisk referenshantering och citering.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete, muntlig redovisning och datorlaborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: EC
- individuella skriftliga inlämningsuppgifter, betygsskala: EC
- skriftlig redovisning av grupparbete, betygsskala: EC
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: EC
- aktivt deltagande i laboration, betygsskala: EC
För godkänt slutbetyg (E) krävs minst Godkänt (pass) på aktivt deltagande i seminarier samt laborationer samt E på skriftlig tentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig redovisning av grupparbete.
För slutbetyg D krävs dessutom minst 75 procent D på skriftlig tentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig redovisning av grupparbete.
För slutbetyg C krävs dessutom minst 75 procent C på skriftlig tentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig redovisning av grupparbete.
För slutbetyg B krävs dessutom minst 75 procent B på skriftlig tentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig redovisning av grupparbete.
För slutbetyg A krävs dessutom minst 75 procent A på skriftlig tentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig redovisning av grupparbete.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laboration | 1.5 hp | EC |
UPG2 | Individuella skriftliga inlämningsuppgifter | 2 hp | EC |
GRP1 | Skriftlig redovisning av grupparbete | 5.5 hp | EC |
DEL2 | Aktivt deltagande i seminarier | 2 hp | EC |
IND1 | Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | EC |
Övrigt
Preliminär litteraturlista finns under fliken Övriga dokument
Preliminär litteraturlista finns under fliken Övriga dokument
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.