Planering för ett hållbart informationssamhälle, 7.5 hp
Planning for a Sustainable Information Society, 7.5 credits
709A05
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Julia VelkovaKursansvarig
Julia VelkovaStudierektor eller motsvarande
Jenny GleisnerTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2022 | 202209-202213 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - First and main admission round | 2 (VT 2022) | 202209-202213 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 2 (VT 2022) | 202209-202213 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Strategic Urban and Regional planning
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i samhällsplanering eller i annat relevant huvudområde
- Godkänd engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6/B)
(Undantag för Svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och förklara nyckelbegrepp kring digitaliseringens drivkrafter och utmaningar inom smarta städer
- analysera digitaliseringens påverkan på samhällsförändringar, stads- och regionalutveckling och infrastruktursystem
- värdera hur digitaliseringen kan påverka möjligheter att uppnå de globala hållbarhetsmålen
- kritiskt analysera användning av digitala metoder och verktyg inom strategisk samhällsplanering
- tillämpa digitala verktyg för praktisk användning i strategisk samhällsplanering
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur digitalisering och informations- och kommunikationsteknik (IKT) påverkar möjligheter för stads- och regionalutveckling och skapar nya förutsättningar för strategisk samhällsplanering. Hur nya digitala infrastrukturer, ’big data’, och nya möjligheter till kommunikation och visualisering är på väg att transformera sektorer som transport och energi men också hur hela städer och regioner organiseras och styrs. I kursen diskuteras samhällsplaneringens möjligheter att spela en aktiv roll i hur dessa utvecklingar implementeras i våra städer och regioner och därmed bidra till ett mer hållbart informationssamhälle. I kursen behandlas också hur samhällsplaneringen som profession påverkas av digitaliseringen genom utveckling av digitala planeringsverktyg och tillgång till datakällor och kunskapsunderlag. Vidare introduceras digitala verktyg för användningsområden inom strategisk samhällsplanering såsom medborgardialoger och hantering av plandokument.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och laborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examinationsspråk: engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: EC
- individuell muntlig redovisning, betygsskala: EC
- individuella skrivuppgifter, betygsskala: EC
För godkänt slutbetyg (E) krävs minst Godkänt (pass) på aktivt deltagande i seminarier och individuell muntlig redovisning samt E på individuella skrivuppgifter.
För slutbetyg D krävs dessutom minst 75 procent D på individuella skrivuppgifter.
För slutbetyg C krävs dessutom minst 75 procent C på individuella skrivuppgifter.
För slutbetyg B krävs dessutom minst 75 procent B på individuella skrivuppgifter.
För slutbetyg A krävs dessutom minst 75 procent A på individuella skrivuppgifter.
Fördjupad information ges i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Aktivt deltagande i seminarier | 2 hp | EC |
RED1 | Individuell muntlig redovisning | 1 hp | EC |
UPG1 | Individuella skrivuppgifter | 4.5 hp | EC |
Övrigt
Preliminär litteraturlista hittar du under fliken Övriga dokument åtta veckor före kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.