Matlandskap i strategisk samhällsplanering, 7.5 hp
Foodscapes in Urban and Regional Strategic Planning, 7.5 credits
709A14
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Karin SkillKursansvarig
Karin Skill, Mohsen FarhangiStudierektor eller motsvarande
Karin SkillKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - First and main admission round | 3 (HT 2023) | 202334-202338 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 3 (HT 2023) | 202334-202338 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Master's Programme in Strategic Urban and Regional planning
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i samhällsplanering eller i annat relevant huvudområde
- Godkänd engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (engelska 6/B)
(Undantag för svenska) - 45 hp godkända inom programmet från år 1
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- beskriva och förklara begrepp om matlandskap i strategisk samhällsplanering
- identifiera olika konkurrerande matlandskap och deras fysiska och sociala karaktär
- beskriva kopplingar mellan folkhälsa, livsstil och matlandskap baserat på multi-nivåperspektiv och social praktik-teori
- identifiera och tillämpa verktyg för att planera insatser i matsystem och landskapsplanering
Kursinnehåll
I kursen introduceras begreppet matlandskap och utmaningar med att utforma matsystem samt samhällsplanerares roll i transformationen av praktiker kring mat och matsystem studeras. I kursen introduceras vidare multi-nivåperspektiv och social praktik teori för att beskriva kopplingarna mellan folkhälsa, livsstil och matlandskap. Under kursen studeras metoder och strategier för att planera insatser i matlandskap och landskapsplanering. I kursen behandlas framväxande alternativ för matsystem och deras rumsliga uttryck, liksom mindre hållbara rumsliga strukturer och institutioner. Inom ramen för kursen ges en introduktion till forskning som design för att undersöka alternativa rumsliga arrangemang för hållbara matlandskap.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och exkursion. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisning- och examinationsspråk: engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: EC
- muntlig presentation i grupp, betygsskala: EC
- skriftlig gruppuppgift, betygsskala: EC
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC
För godkänt slutbetyg (E) krävs minst Pass på aktivt deltagande i seminarier, E på muntlig presentation i grupp, samt skriftlig gruppuppgift och individuell skriftlig uppgift.
För slutbetyg D krävs Pass på aktivt deltagande i seminarier, minst 75 procent D på muntlig presentation i grupp, samt skriftlig gruppuppgift och individuell skriftlig uppgift.
För slutbetyg C krävs Pass på aktivt deltagande i seminarier, minst 75 procent C på muntlig presentation i grupp, samt skriftlig gruppuppgift och individuell skriftlig uppgift.
För slutbetyg B krävs Pass på aktivt deltagande i seminarier, minst 75 procent B på muntlig presentation i grupp, samt skriftlig gruppuppgift och individuell skriftlig uppgift.
För slutbetyg A krävs Pass på aktivt deltagande i seminarier, minst 75 procent A på muntlig presentation i grupp, samt skriftlig gruppuppgift och individuell skriftlig uppgift.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Aktivt deltagande i seminarier och exkursion | 2 hp | EC |
RED1 | Muntlig presentation i grupp | 1 hp | EC |
UPG1 | Skriftlig gruppuppgift | 1 hp | EC |
UPG2 | Individuell skriftlig uppgift | 3.5 hp | EC |
Övrigt
Preliminär litteraturlista finns under fliken Övriga Dokument
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.