Transformativ samhällsplanering, 7.5 hp
Transformative Urban and Regional Planning, 7.5 credits
709A17
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Karin SkillKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - First and main admission round | 3 (HT 2025) | 202539-202543 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7MUR | Strategic Urban and Regional planning, Master's Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 3 (HT 2025) | 202539-202543 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Master's Programme in Strategic Urban and Regional planning
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet samhällsplanering
eller
annat relevant huvudområde. - Strategisk samhällsplanering, avancerad kurs, 15 hp.
- Strategisk samhällsplanering för städers klimatomställning, avancerad kurs, 7,5 hp.
- Engelska 6.
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- redogöra för och förklara den urbana infrastrukturens betydelse för transformativ omställning
- redogöra för och problematisera transformativa samhällsplaneringspraktiker samt relaterade hållbarhets- och klimatutmaningar
- kritiskt analysera och jämföra aktuella teorier inom transformativ samhällsplanering
- kartlägga och värdera aktuella praktikfall inom transformativ samhällsplanering
- tillämpa GIS-baserade verktyg för att analysera och visualisera förändringsprocesser inom transformativ samhällsplanering
Kursinnehåll
I kursen behandlas villkor och möjligheter inom transformativ samhällsplanering för att möta hållbarhets- och klimatutmaningar i städer och regioner. Fokus ligger särskilt på socio-tekniska och infrastrukturella förutsättningar och betonar det ömsesidiga beroendet som finns mellan teknik och samhälle. I kursen analyseras transformativ omställning genom målkonflikter, kunskapssyner, planerarens agens och konsekvenser i konkreta fall. I kursen studeras olika infrastruktursystem inom energi, transport, mobilitet och den byggda miljön. I kursen ingår att kritiskt analysera förändringsprocesser inom samhällsplanering genom att använda geografiska informationssystems (GIS) baserade verktyg.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, datorlaboration och exkursion.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig redovisning av grupparbete, betygsskala: EC (A-F)
- aktivt deltagande i exkursion, seminarier och datorlaboration, betygsskala: EC (P/F)
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC (A-F)
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst Godkänt (Pass) på aktivt deltagande i exkursion, seminarier och datorlaboration. Högre betyg grundas på den skriftliga redovisningen av grupparbetet och på den individuella skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Individuell skriftlig uppgift | 3 hp | EC |
DEL1 | Deltagande i obligatoriska moment | 1.5 hp | EC |
PROJ | Projektarbete i grupp | 3 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.