Samtida teorier och praktik i samhällsplanering, 15 hp
Contemporary theories and practice in community planning, 15 credits
709G10
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marcus MohallKursansvarig
Marcus MohallStudierektor eller motsvarande
Karin SkillKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSP | Samhällsplanering, kandidatprogram | 4 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Kandidatprogrammet i samhällsplanering
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
samt
45 hp godkända från Kandidatprogrammet i Samhällsplanering
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och jämföra nutida planeringsteorier samt relatera dessa till den historiska utvecklingen av samhällsplaneringens idéer
- redogöra för hur teoretisk kunskap tar sig uttryck i utformning av planer och städer inom dagens planeringspraktik
- tillämpa och identifiera olika metoder och verktyg inom planeringsprocesser
- söka i databaser och identifiera relevanta vetenskapliga artiklar
- genomföra och försvara ett projektarbete med inriktning mot teori och praktik inom samhällsplanering
Kursinnehåll
Kursen behandlar de planeringsteoretiska strömningar som präglat de senaste årtiondena på djupet samt blickar framåt kring idéer och visioner om stads- och landsbygdsutveckling. Fokus ligger på att förstå teoriernas utveckling och hur teorierna kan omsättas i den praktiska planeringen. Internationella teoretiska exempel från regioner med olika ekonomiska förutsättningar kommer inkluderas för att få in alla dimensioner av hållbarhet. Genusperspektiv behandlas teoretiskt inom kursen. Vidare kommer verktyg och modeller som används inom planeringspraktiken behandlas. Kursen avslutas med genomförande av ett vetenskapligt arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier, workshops, datorlaborationer och exkursioner. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuella skriftliga uppgifter, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier, laboration och exkursion, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl Godkänt krävs dessutom Väl Godkänt på de individuella skriftliga uppgifterna.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG5 | Individuell skriftlig uppgift (artikel) | 6 hp | U, G, VG |
OBL5 | Obligatoriska seminarier, laboration och exkursion | 4.5 hp | U, G |
UPG6 | Individuell skriftlig uppgift (seminarier) | 4.5 hp | U, G, VG |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.