Vetenskapliga perspektiv och metoder inom utredning och forskningsstudier II, 9 hp
Scientific perspectives and methods in investigations and research studies II, 9 credits
709G14
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lisa GuntramKursansvarig
Lisa GuntramStudierektor eller motsvarande
Karin SkillKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSP | Samhällsplanering, kandidatprogram | 6 (VT 2023) | 202304-202309 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Kandidatprogrammet i samhällsplanering
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2), Engelska 6
eller
Matematik C, Samhällskunskap A, Engelska B
(Områdesbehörighet A4/4)
samt
minst 105 hp godkända från kandidatprogrammet i Samhällsplanering
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera olika vetenskapliga traditioner, metodologier och vetenskapsteorier.
- reflektera och kritiskt granska vetenskapsteorier och metoder.
- självständigt urskilja, formulera och värdera olika vetenskapliga kunskapssyner
- analysera och problematisera planeringsforskning/planeringsteori utifrån ett vetenskapligt perspektiv
- söka och kritiskt bedöma information för att kunna analysera och lösa planeringsproblem
- identifiera och reflektera över forskningsetiska problem och normer inom forskning
- beskriva och kommunicera vetenskapsteorier och metoder.
Kursinnehåll
Kursen är en fortsättning på ”Vetenskapliga perspektiv och metoder inom utredningar och forskningsstudier I” och i kursen fördjupas kunskaper i att arbeta med vetenskapsteoretiska metoder och vetenskapliga kunskapssyner. Kursen behandlar samhällsvetenskaplig idéhistoria och dess vetenskapsteoretiska grunder och metoder på en fördjupad nivå. Kursen ger en fördjupad kunskap om, både inom tidigare delkurs redan behandlade och ytterligare, metoder för insamling, bearbetning och presentation av information i planeringsteoretiska undersökningar. I kursen utförs även övningar för tillämpning av och kritisk reflektion kring ett antal av studenterna själva valda metoder och vetenskapsteorier, där reflektion kring etiska aspekter ingår.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen och inlämningsuppgifter, muntlig redovisning samt aktivt deltagande i seminarier. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska seminarier | 2 hp | U, G |
STN1 | Skriftlig tentamen | 6 hp | U, G, VG |
MRE1 | Skriftlig inlämning | 1 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789144099958
ISBN: 9789188369246
ISBN: 9781526440150, 1526440156, 9781526440143, 1526440148
Övrigt
Qualitative Research in Psychology 3(2): 77–101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa. Tillgänglig i Kursdokument på Lisam.
Signs 16(3): 485-501. https://doi.org/10.1086/494680. Tillgänglig i Kursdokument på Lisam.
Field Methods 15 (1): 85-109 DOI: 10.1177/1525822X02239569. https://doi.org/10.1177/1525822X02239569 Tillgänglig i Kursdokument på Lisam.
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2019). Handbok i kvalitativ analys . Upplaga 3 Stockholm: Liber
Kan tillkomma inför föreläsningar och seminarier. Kurslitteratur kan också komma att ändras under kurens gång.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.