Samhällsplaneringens professioner, 6 hp
Urban and Regional Planning Professions, 6 credits
709G28
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Wiktoria GladKursansvarig
Wiktoria GladStudierektor eller motsvarande
Karin SkillKontaktinformation
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSP | Samhällsplanering, kandidatprogram | 6 (VT 2026) | 202620-202623 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
SamhällsplaneringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Kandidatprogrammet i samhällsplanering
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
samt
minst 105 hp godkända inom huvudområdet samhällsplanering eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- presentera och diskutera samhällsplanering som kompetensområde
- beskriva, redogöra för och värdera den egna kompetensprofilen som samhällsplanerare inklusive styrkor och utvecklingspotential
- redogöra för och värdera arbetsmetoder inom samhällsplaneringens professioner utifrån naturvetenskapliga, tekniska och samhällsvetenskapliga perspektiv
- tillämpa etiska förhållningssätt inom samhällsplanering
Kursinnehåll
I kursen diskuteras kunskap och färdigheter inom samhällsplanering för att systematiskt kunna visa förmåga att beskriva och värdera samhällsplaneringens arbetsområden och etiska förhållningssätt som framtida samhällsplanerare. I detta ingår att motivera val av forskningsmetoder, val av metoder och verktyg för att driva projekt samt att hantera utmaningar och risker inom samhällsplaneringen utifrån naturvetenskapliga, tekniska och samhällsvetenskapliga perspektiv. Det kan handla om frågor som rör vattenhantering, planering för grönområden, resurs och energifrågor, medborgardeltagande och rättviseperspektiv. I kursen diskuteras också praktiska erfarenheter inom samhällsplanering som sammanställs och presenteras i kompetensprofilen som samhällsplanerare.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av seminarier, föreläsningar och workshops.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl Godkänt krävs dessutom Väl Godkänt på den individuella skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL2 | Seminarier och workshops | 3 hp | U, G |
UPG2 | Individuell skriftlig uppgift | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.