Svenska språket - Textanalys, 7.5 hp
Swedish Language - Text analysis, 7.5 credits
714G58
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Kajsa ThybergKursansvarig
Kajsa ThybergStudierektor eller motsvarande
Helen WinzellKontaktinformation
Elin Elwin, kursadministratör
Gunilla Christiansen, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2024 | 202414-202418 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Engelska 6
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera och beskriva olika texttypers struktur, innehåll och stil samt deras relation till olika medier
- tillämpa analysmodeller för texter med fokus på professionella kontexter
- resonera om hur språkliga uttryck förhåller sig till den sociala kontexten
- skriva språkligt korrekt sakprosatext
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur texter är uppbyggda och hur de kan analyseras. Textanalytiska teorier och begrepp introduceras och används i praktisk analys av texter i olika kontexter. I kursen tillämpas också multimodala perspektiv på texter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga och skriftliga övningsuppgifter. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i gruppövningar, betygsskala UG
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på individuell skriftlig tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
GRP2 | Gruppövningar: textanalys | 1.5 hp | U, G |
TEN4 | Skriftlig tentamen: Textanalys | 6 hp | U, G, VG |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.