Systemisk-funktionell grammatik, 7.5 hp
Systemic Functional Grammar, 7.5 credits
714G99
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Kajsa ThybergKursansvarig
Kajsa ThybergStudierektor eller motsvarande
Helen WinzellKontaktinformation
Gunilla Christiansen, Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202544-202603 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FFörkunskapskrav
- Svensk grammatik, grundkurs med minst 4 hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och förklara grundläggande begrepp i den systemisk-funktionella språkmodellen
- analysera text med hjälp av systemisk-funktionella begrepp
- diskutera grammatikens funktioner i kontext
Kursinnehåll
I kursen introduceras systemisk-funktionell lingvistik (SFL) på grundläggande nivå. Vidare behandlas den systemisk-funktionella språkmodellen och språkteorin och dess tillämpning för att analysera grammatik i text. Med hjälp av systemisk-funktionella begrepp och analysverktyg beskrivs och diskuteras hur grammatik hänger samman med betydelse och fungerar i kontext.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig redovisning, betygsskala: UV
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
- aktiv närvaro vid seminarier, betygsskala: D
För Godkänt slutbetyg krävs Deltagit på aktiv närvaro vid seminarier samt minst Godkänt på övriga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst 50% av de VG-grundande högskolepoängen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning: Ideationell analys | 2 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning: Interpersonell analys | 2 hp | U, G, VG |
TEN2 | Skriftlig tentamen: Skriftlig slutuppgift | 3.5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Aktivt deltagande i seminarier | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.