Fördjupning inom aktuella frågor inom etik, vetenskap och policy, 7.5 hp

Contemporary Research Issues in Ethics, Science, and Policy 2, 7.5 credits

721A65

Huvudområde

Tillämpad etik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lars Lindblom

Kursansvarig

Lars Lindblom

Studierektor eller motsvarande

Martin Berzell

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MEP Ethics, Science, and Policy, Master´s Programme - First and main admission round 3 (HT 2025) 202549-202603 Engelska Linköping, Valla V
F7MEP Ethics, Science, and Policy, Master´s Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) 3 (HT 2025) 202549-202603 Engelska Linköping, Valla V

Huvudområde

Tillämpad etik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Mastersprogram i Etik, vetenskap och policy

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp
  • Engelska 6
    Undantag ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • sammanställa, kritiskt granska och värdera aktuell forskningslitteratur inom områden relevanta för policyutveckling
  • redogöra för och analysera filosofiska begrepp, teorier och problem som är relevanta för hur man utvärderar, använder och kommunicerar nya rön inom forskning
  • presentera forskningsrön för en publik utanför den akademiska världen
  • utveckla en teoretiskt informerad och fördjupad argumentation i specifika problemområden som rör filosofiska frågor inom policyarbete
  • formulera fördjupade teori-baserade politiska rekommendationer och bedömningar av normativa frågor inom policyområden baserat på ny forskning.

Kursinnehåll

En central uppgift vid utrednings- och policyarbete är att kunna tolka, förklara och använda ny forskningsinformation. Kursen syftar till att ge fördjupande och breddande verktyg för dessa tre förmågor. I kursen behandlas metoder i etik och vetenskapsfilosofi från filosofihistorien. Fokus läggs på förklaring av ny forskningslitteratur, där ett centralt uppdrag är att organisera föreläsningar och seminarier som förklarar ny forskning inom vetenskapsteori eller tillämpad etik för andra studenter. Kursen innehåller också arbete att använda nya forskningsresultat på egna nya frågeställningar inom policyutveckling.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och studentdrivna seminarie- och föreläsningsserier, presentationer och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Undervisning- och examinationsspråk: Engelska

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
  • muntliga presentationer, betygsskala: UG
  • individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC

För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på individuellt skriftligt arbete samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga arbetet. 

Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA1 Seminarier 1.5 hp U, G
EXA2 Individuell muntlig presentation 1.5 hp U, G
EXA3 Individuell skrivuppgift 4.5 hp EC

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.