Barndomens filosofi och utbildningspolicy, 7.5 hp

The Philosophy of Childhood and Educational Policy, 7.5 credits

721A67

Huvudområde

Tillämpad etik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Lars Lindblom

Kursansvarig

Lars Lindblom

Studierektor eller motsvarande

Martin Berzell

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MEP Ethics, Science, and Policy, Master´s Programme - First and main admission round 3 (HT 2025) 202544-202548 Engelska Linköping, Valla V
F7MEP Ethics, Science, and Policy, Master´s Programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) 3 (HT 2025) 202544-202548 Engelska Linköping, Valla V

Huvudområde

Tillämpad etik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Mastersprogram i Etik, vetenskap och policy

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp
  • Engelska 6
    Undantag ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • redogöra för och analysera begrepp, teorier och problem inom områdena barndomens filosofi, utbildningsfilosofi och utbildningspolicy
  • utveckla en fördjupad och teoretiskt informerad argumentation avseende vetenskapsteoretiska frågor rörande utbildningspolicy
  • utveckla en fördjupad och teoretiskt informerad argumentation avseende etiska frågor rörande utbildningspolicy
  • formulera avancerade teori-baserade politiska rekommendationer och bedömningar av en normativ fråga, speciellt inom området utbildningspolicy

Kursinnehåll

Utbildningspolicy är ett omdebatterat politikområde. Det är också ett område som skiljer sig ifrån många andra policyfrågor i att här står barns, snarare än vuxnas, intressen i centralt fokus. I denna kurs behandlas barndomens filosofi i kombination med utbildningsfilosofi och -policy med målet att utöva fördjupad policyanalys- och utveckling. Frågor som behandlas under kursen inkluderar utvärderingsstudier av utbildning, skolval, jämlikhet i utbildning, skolval, läroplaners innehåll och föräldrars inflytande över sina barns skolgång. I kursen ges fördjupad förståelse av centrala filosofiska begrepp som frihet, makt, jämlikhet, kunskap, effektivitet och det goda livet.  Förmågan att kritiskt bedöma frågor om utbildning och ta fram policyförslag utövas genom textanalys och fallstudier.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. 

Undervisning- och examinationsspråk: Engelska

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i workshops, betygsskala: UG
  • individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC

För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på individuellt skriftligt arbete samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga arbetet. 

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA1 Seminarier 1 hp U, G
EXA2 Workshops 0.5 hp U, G
EXA3 Individuell skrivuppgift 6 hp EC

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.