Forskningsetik och forskningsbaserad kunskap, 7.5 hp

Research Ethics and Research-based Knowledge, 7.5 credits

721A82

Huvudområde

Tillämpad etik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Elin Palm

Kursansvarig

Elin Palm

Studierektor eller motsvarande

Martin Berzell

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2024 202444-202448 Engelska Linköping, Valla
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2024 202444-202448 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Tillämpad etik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Förkunskapskrav

  • 180 hp godkända inklusive 90 hp i ett huvudområde
  • Engelska 6
    Undantag ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • redogöra för etiska principer och värden av relevans för forskning  
  • muntligen och skriftligen analysera etiska problem som kan uppstå i forskningens olika faser liksom i användningen av forskningsbaserad kunskap 
  • använda etiska principer och begrepp i en fördjupad analys av en konkret forskningsetisk fråga
  • formulera teori-baserade rekommendationer och bedömningar av en normativ fråga rörande forskning
  • använda ett kritiskt förhållningssätt till ståndpunkter och argument

Kursinnehåll

Denna kurs fokuserar på relationen mellan etik och forskning och omfattar etiska frågor, tex kring forskningens olika faser. Möjligheterna att främja god forskningsetisk sed och etiskt försvarbara forskningsresultat diskuteras kritiskt. Vidare behandlas vetenskapliga och etiska krav som ställs på forskning och verktyg för att bedöma om forskningsresultat svarar mot dessa krav.

Kursen inleds med en genomgång av grundläggande krav på akademisk forskning såsom vetenskaplig redlighethet och god forskningsetisk sed. Risker förenade med oredlighet i forskning och avsteg från god forskningsetisk sed illustreras med hjälp av konkreta fall. Formella krav på forskningsetisk prövning vid forskning på djur och människa introduceras och problematiseras. De värden som forskningsetisk prövning avser skydda presenteras och alternativa vägar för att säkerställa dessa undersöks.

I kursen ingår att tillämpa etiska principer och riktlinjer liksom att kritiskt reflektera över existerande forskningsetiska ramverk. Vidare ingår att tillämpa principer för forskningsetisk prövning på konkreta fall liksom i att bedöma i vilken utsträckning konkreta forskningsstrategier och praktiker kan ges ett etiskt berättigande, exempelvis avseende publicering. Villkor för etiskt försvarbar forskning och försvarbara forskningsresultat diskuteras kritisk i syfte att ge underlag för att bedöma forskningsresultats kvalitet och användbarhet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, gruppdiskussioner,  individuella presentationer, skrivande, seminarier och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. 

Undervisning- och examinationsspråk: Engelska

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
  • salstentamen, betygsskala: EC
  • individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC

För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst Godkänt på aktivt deltagande i seminarier samt minst E på övriga moment. Högre betyg grundas på medelvärdet av betygen på salstentamen och det individuella skriftliga arbetet.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA1 Seminarier 1.5 hp U, G
EXA2 Individuell examination 3 hp EC
EXA3 Individuell skrivuppgift 3 hp EC

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.