Innovation and Project Management, 15 hp
Innovation and Project Management, 15 credits
722A41
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Andrea FriedKursansvarig
Andrea FriedStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2020 | 202044-202103 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202044-202103 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202044-202103 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202044-202103 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Företagsekonomi) | 7 (HT 2020) | 202044-202103 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7MIT | IT och management, masterprogram (Master) | 3 (HT 2020) | 202044-202103 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i IT och management
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2), Engelska 6
eller
Matematik C, Samhällskunskap A, Engelska B
(Områdesbehörighet A4/4)
160 hp godkända från Civilekonomprogrammet eller motsvarande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten på en avancerad nivå kunna såväl muntligen som skriftligen syntetisera kunskap som uppnåtts genom läsning, diskussion, erfarenheter och fall inom området innovation och projektledning.
Skicklighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten på en avancerad nivå kunna:
- analysera komplexa situationer, identifiera mönster och problem för att föreslå lösningar inom området innovation och projektledning
- reflektera över utfallen av olika valmöjligheter utifrån teoretiska perspektiv inom fältet.
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha utvecklat ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt i förhållande till det som lästs och upplevts inom fältet innovation och projektledning.
Kursinnehåll
Den här kursen tar sin utgångspunkt i det kunskapsbaserade synsättet på företag (knowledge-based theory of the firm), vilket hävdar att företags förmåga att integrera olika specialistkompetenser är avgörande för framgångsrik innovation och produktutveckling. Utifrån ett sådant perspektiv diskuteras möjligheterna för kunskapsintegration i och mellan projekt. Vidare diskuteras projektbaserade organisationer, vilka är vanligt förekommande för att organisera innovation och produktutveckling. Så här långt i kursen har fokus legat på innovation och produktutveckling inom gränserna för ett enskilt företag. I kursens sista del behandlas radikal innovation och innovationsdynamik för att därigenom anta ett mer kritiskt förhållningssätt till vilka möjligheter det finns att organisera för och leda innovation, t.ex. kan konstateras att många av de mest radikala innovationerna inte har realiserats inom ramen för omsorgsfullt ledda projekt där specialister från olika fält har integrerat sina kunskaper.
Undervisnings- och arbetsformer
Följande undervisningsformer används under kursen;
- Föreläsningar, kompletterade med individuell inläsning används för att introducera studenterna till forskning inom området och lägga en teoretisk grund för området.
- Fallstudier, där studenterna får möjlighet att tillämpa de kunskaper som de har nått genom att lyssna till föreläsningar och läsa litteratur för att därigenom visa en förmåga att använda denna som grund för att analysera komplexa situationer och föreslå relevanta lösningar.
- Interaktiva seminarier där de ovan nämnda fallstudierna diskuteras och kritiskt reflekteras kring.
Kursen är designad för att uppmuntra aktivt deltagande och studenterna förväntas delta i interaktiva och dialogbaserade lärandesituationer.
Examination
Kursen examineras löpande genom ett antal olika typer av examinationsformer.
- Skriftliga litteraturduggor (individuella)
- Fallstudier (gruppbaserade)
- Författandet av ett forskningsförslag (research proposal) (parvis)
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
WORK | Individual work | 1.5 hp | U, G |
PROP | Course Paper | 6 hp | U, G |
CAS1 | Caseworks | 7.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.