HRM in Modern Organizations, 7.5 hp
HRM in Modern Organizations, 7.5 credits
722A47
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Karin BredinKursansvarig
Karin BredinStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MIO | Business Administration - Strategy and Management in International Organisations, Master's Program - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 2 (VT 2025) | 202519-202523 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MIO | Business Administration - Strategy and Management in International Organisations, Master's Programme - First and main admission round | 2 (VT 2025) | 202519-202523 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Business Administration - Strategy and Management in International Organisations
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen i företagsekonomi eller nationalekonomi om minst 180 hp eller motsvarande
eller
Kandidatexamen om minst 180 hp varav minst 60 hp i kurser inom Företagsekonomi (exempelvis redovisning, marknadsföring, organisationsteori, strategi, finansiering, HRM) - Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
• Visa kunskap och förståelse för samtida organisering, såsom projektbaserade organisationer och tillfälligt arbete, som ett sammanhang för personalhantering.
• Identifiera en empirisk frågeställning med teoretisk och empirisk relevans för kursinnehållet och använda lämpliga kvalitativa metoder för att samla in och sammanställa relevant empiriska data om denna fråga.
• Skapa en empirisk beskrivning som illustrerar en frågeställning som är teoretiskt och empiriskt relevant i förhållande till kursinnehållet.
• Tillämpa och integrera relevanta teoretiska ramverk för att analysera och kritiskt granska en empirisk situation och förklara viktiga läropunkter från en sådan analys i relation till mänskliga resurser i samtida arbete och organisation.
• Visa förmåga att göra bedömningar och argument utifrån relevanta sociala och etiska perspektiv.
Kursinnehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i kopplingen mellan human resource management (HRM) och strategi med resursbaserade och kunskapsbaserade syn på företaget som teoretisk grund. Denna diskussion fortsätter in i fokus på samtida förändringar i landskapet av arbete och organisation. Organisationer och arbetsliv präglas i allt högre grad av projektbaserade och temporära logiker, vilket skapar både möjligheter och utmaningar på såväl strategisk som operativ och individuell nivå. I relation till detta fokuserar kursen på HRM-utmaningar relaterade till projektbaserat och tillfälligt arbete och organisation, samt rollerna för och relationerna mellan nyckelaktörer i leveransen av HRM-praxis. Kritiska ledningsperspektiv och etiska aspekter diskuteras också och studenterna utforskar och analyserar HRM-utmaningar i praktiken genom dialog med praktiker och i en mindre kvalitativ fältstudie. Fältstudierna utnyttjar fördelarna med en internationell studentgrupp för att få empiriska insikter från olika delar av världen.
I kursen kommer studenterna att få öva och utveckla sina teamworking-förmåga för att delta i kvalificerat forsknings- och utvecklingsarbete, samt sin autonoma arbetsförmåga att integrera kunskap för att analysera och kritiskt granska komplexa fenomen och förklara sina slutsatser och argument.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är i första hand campusförlagd och består av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och individuellt arbete. Förutom schemalagda aktiviteter är självständiga självstudier nödvändiga.
Undervisnings- och examinationsspråk är engelska.
Examination
Kursen examineras genom
- muntlig och skriftlig individuell seminariepresentation, betygsskala: EC
- skriftlig presentation av gruppuppgift, betygsskala: EC
- skriftlig individuell uppgift, betygsskala: EC
För Godkänt (E) slutbetyg på kursen krävs Pass på individuell seminariepresentation samt minst E på övriga moment.
För högre slutbetyg krävs Pass på individuell seminariepresentation, samt betyg på övriga moment enligt:
Kursens slutbetyg är en viktad sammanvägning av betygen på de graderade examinationerna, där skriftlig presentation av gruppuppgift viktas till 0.45 och skriftlig individuell uppgift viktas till 0.55.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Seminars (individual) | 2 hp | EC |
CAS1 | Teaching case (group) | 2.5 hp | EC |
NOT1 | Teaching note (individual) | 3 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.