Management Control Systems, 7.5 hp
Management Control Systems, 7.5 credits
722A59
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Andrea FriedKursansvarig
Andrea FriedStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic Dragisic, Pernilla BrobergTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid, International Coordinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2025 | 202509-202513 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet företagsekonomi eller nationalekonomi, eller motsvarande
alternativt
Kandidatexamen minst 60 hp inom Företagsekonomi (exempelvis redovisning, marknadsföring, organisationsteori, strategi, finansiering, HRM) - Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
• diskutera strategiimplementering och en effektiv resursanvändning för att uppnå organisatoriska mål
• förstå karaktären och kraften i ledningskontroll
• designa ledningssystem för att hantera företagets resultat
• motivera ansvarsstrukturer
• analysera beteendemässiga konsekvenser av strategisk planering och budgetering
• utvärdera prestationsmätning och anställdas ersättning
• skilja system för ledningskontroll mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande organisationer
• skilja mellan ledningskontroll och bolagsstyrning
• analysera vilken inverkan samhällsutmaningar som hållbarhet, mångfald och digitalisering har på ledningsstyrning
Kursinnehåll
Kursinnehåll
Denna kurs kommer att utveckla studentens kunskap och förståelse för hur chefer påverkar andra medlemmar i organisationen att implementera strategier på ett effektivt sätt. Det centrala fokuset för denna kurs är strategiimplementering och effektiv användning av resurser för att uppnå organisatoriska mål. I synnerhet ger kursen kunskap, tillämpning och analytiska färdigheter för att komponera ledningssystem och hantera företagets prestation. Ledningsstyrning innebär en mängd olika aktiviteter som studenterna ska kunna utföra efter att ha genomgått kursen. Studenterna kommer att introduceras till styrningen natur, dess bakgrund, definition och teoretiska ramverk. I den kritiska analysen av ledningskontroll kommer olika dilemman relaterade till sociala och etiska aspekter av organisationer att spela en nyckelroll.
Undervisnings- och arbetsformer
Den pedagogiska kärnan i denna kurs består av case (fallstudier) som representerar styrningspraxis. Casen ska utmana studenterna att analysera och bedöma styrningsrelaterade situationer av beslutsfattande i organisationer. Studenterna måste bedöma och försvara styrlösningar där ingen enskild, enkel rekommendation kan ges. Caseseminarier kommer att stödjas av föreläsningar för att ge en teoretisk grund. Varje vecka kommer att fokusera på en särskild aspekt av styrning. Casen kommer att förberedas och försvaras av studentteam. Varje team väntas presentera och diskutera sin analys. Teamen ska också lämna in en kort analytisk rapport inför varje casetillfälle. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Examinationen är utspridd över hela kursperioden och genomförs i både individuell och team-baserad form.
- Skriftligt tentamen (individ)
- Case seminarier (team) med muntliga och skriftliga prov.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMI | Case Seminars | 4 hp | EC |
EXAM | Written Literature Test | 3.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.