HRM i moderna organisationer, 7.5 hp
HRM in Modern Organizations, 7.5 credits
722A60
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Karin BredinKursansvarig
Karin BredinStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid, International Coordinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2025 | 202519-202523 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet företagsekonomi eller nationalekonomi, eller motsvarande
alternativt
Kandidatexamen minst 60 hp inom Företagsekonomi (exempelvis redovisning, marknadsföring, organisationsteori, strategi, finansiering, HRM) - Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för centrala teorier och aktuell forskning om samtida organisering, med särskilt fokus på projektorganisation och temporära arbetsformer, som ett sammanhang för human resource management (HRM)
- förklara relationer mellan organisering och HRM utifrån forskningsbaserad såväl som empirisk kunskap
- tillämpa forskningsbaserad kunskap för att identifiera och formulera frågeställningar med teoretisk och empirisk relevans för HRM i moderna organisationer
- tillämpa kvalitativa metoder för att samla in och sammanställa relevant empirisk data samt skapa empiriska beskrivningar som illustrerar frågeställningar med teoretisk och empirisk relevans för HRM i moderna organisationer
- integrera och kritiskt granska relevanta teoretiska ramverk i genomförandet av analyser av empiriska situationer samt dra slutsatser om och argumentera för centrala läropunkter av analysen
- göra bedömningar som grundar sig i en medvetenhet om relevanta etiska och samhälleliga perspektiv
Kursinnehåll
I kursen tas utgångspunkten i human resourcemanagement (HRM) och strategi, med resursbaserade och kunskapsbaserade synsätt som teoretisk grund. Kursen behandlar samtida förändringar inom arbete och organisation och belyser särskilt att organisationer och arbetsliv i allt högre grad präglas av projektbaserade och temporära logiker, vilket skapar både möjligheter och utmaningar på såväl strategisk som operativ och individuell nivå. I relation till detta behandlar kursen HRM-utmaningar relaterade till projektorganisation och temporära arbetsformer, samt rollerna för och relationerna mellan nyckelaktörer i HR system. Kritiska ledningsperspektiv och etiska aspekter behandlas också och HRM-utmaningar i praktiken utforskas och analyseras.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisnings- och arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och individuella arbeten.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk är engelska.
Examination
Kursen examineras genom
- muntlig och skriftlig individuell seminariepresentation, betygsskala: EC
- skriftlig presentation av gruppuppgift, betygsskala: EC
- skriftlig individuell uppgift, betygsskala: EC
För Godkänt (E) slutbetyg på kursen krävs Pass på individuell seminariepresentation samt minst E på övriga moment.
För högre slutbetyg krävs Pass på individuell seminariepresentation, samt betyg på övriga moment enligt:
Kursens slutbetyg är en viktad sammanvägning av betygen på de graderade examinationerna, där skriftlig presentation av gruppuppgift viktas till 0.45 och skriftlig individuell uppgift viktas till 0.55.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Seminars (individual) | 2 hp | EC |
CAS1 | Teaching case (team) | 2.5 hp | EC |
NOT1 | Teaching note (individual) | 3 hp | EC |
Böcker
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.