Term Project, 7.5 hp
Term Project, 7.5 credits
722A61
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Marie BengtssonKursansvarig
Marie BengtssonStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic Dragisic, Pernilla BrobergTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid, International Coordinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2025 | 202514-202518 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet företagsekonomi eller nationalekonomi, eller motsvarande
alternativt
Kandidatexamen minst 60 hp inom Företagsekonomi (exempelvis redovisning, marknadsföring, organisationsteori, strategi, finansiering, HRM) - Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Planera, genomföra och utvärdera ett projekt, inom fastställda tidsramar och i enlighet med etablerade projektlednings- och/eller produktutvecklingsmetoder
- I grupp samordna flera uppgifter och aktiviteter samt prioritera mellan dem.
- Skriva en projektrapport enligt specifikationer
- Samla in, organisera och utvärdera informationen som behövs för att diagnostisera och utveckla lösningar på ett problem/möjlighet
- Motivera och argumentera för sina förslag/projektresultat och reflektera över resultaten av åtgärder som vidtas
Kursinnehåll
Förmåga att arbeta i team och färdigheter i att leda, planera och styra internationella projekt är affärskritiska kompetenser i dagens komplexa företagsvärld. Teamarbete är väsentligt för att samordna individer och anpassa en organisation till oförutsägbara krav i den nya ekonomin. Inte bara multinationella företag organiserar sig i team runt projekt, produkter, kunder, nya typer av samarbeten, etc. utan även små och medelstora företag framställs ofta som små grupper av högt motiverade människor, ofta med lite tidigare arbetslivserfarenhet. Under kursens gång kommer studenterna att uppleva och lära sig handskas med utmaningar såsom att leda med begränsat inflytande, skaffa stöd från intressenter, samt skaffa tillgång till resurser som befinner sig utanför deras direkta kontroll.
I kursen Term Project är alla i teamet viktiga, varje relation påverkar teamets prestation och varje konflikt är en möjlighet att lära sig något nytt. Målet för kursen är att förse studenterna med kompetens att planera, styra och innovera, något som är nödvändigt för att framgångsrikt ta sig an en utmaning. Utmaningen kan vara av två typer, och här gör studenterna ett val baserat på sina karriärplaner. Alternativ ett är att ta sig an en företagsutmaning och därmed lära sig om projektledning i praktiken genom att ta sig an ett verkligt problem. Studenterna arbetar då i team under fem veckor, applicerar etablerade projektlednings- och/eller produktutvecklingsmetoder för att ta fram en lösning på företagets problem. Alternativ två är att ta sig an en forskningsutmaning och är riktad till studenter som tänker sig en akademisk karriär. Här får studenterna jobba inom ramen för ett forskningsprojekt, tillsammans med forskare och ta sig an ett forskningsproblem (tex göra en delstudie, litteraturstudie, databehandling)
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen syftar till att uppmuntra till aktivt deltagande och studenterna deltar i olika former av interaktiva lärsituationer. De grundläggande lärpelarna är:
- Föreläsningar som hjälper studenterna att förstå utmaningar som planering, koordinering och levererans av storskaliga projekt
- Seminarier med chefer och experter från industrin för att få marknadsinsikter
- Feedbacksessioner för att utveckla projektrapporten
Examination
Kursen examineras genom:
- En projektrapport som omfattar alla aspekter av projektledning och/eller produktutvecklingsmetoder
- Gruppresentationer som presenterar de förväntade resultaten av projektförslaget
Detaljerad information om examinationen finns i kursens studiehandledning.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
REPO | Project Report | 4.5 hp | EC |
GPRE | Group Presentation | 3 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.