Ledning av kreativ förändring, 15 hp
Leading Creative Change, 15 credits
722A78
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Jonas SöderlundKursansvarig
Jonas SöderlundStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicTillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2024 | 202444-202503 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet företagsekonomi
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- diskutera olika perspektiv på förändring
- redogöra för hur innovation relaterar till förändring
- redogöra för hur entreprenörskap relaterar till förändring
- redogöra hur projektledning relaterar till förändring
- diskutera vetenskapliga artiklar inom området innovation, entreprenörskap, projektledning och förändringsledning
- analysera olika ansatser inom området ledning av förändring
- analysera komplexa förändringsproblem och utifrån detta föreslå åtgärder
- presentera och analysera rekommendationer inom området ledning av förändring
- skriva och analysera akademiska texter inom området ledning av förändring
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika perspektiv på fenomenet kreativ förändring. Både klassiska synsätt och nyare begrepp och modeller för att förstå vad förändring är och hur förändring genomförs introduceras. Kursen organiseras utifrån tre huvudsakliga perspektiv: det entreprenöriella perspektivet, projektperspektivet, samt innovationsperspektivet. Dessa lägger en grund för olika tänkesätt för hur förändring genomförs i praktiken och i olika sammanhang. Respektive perspektiv används för att både belysa aktuell forskning på området men också för att diskutera olika praktiska tillvägagångssätt för att leda och genomföra kreativ förändring.
I kursen behandlas följande olika företagsekonomiska perspektiv:
- olika perspektiv på förändring
- klassiska modeller för att leda och genomföra förändring
- nyare forskning och modeller för att leda och genomföra förändring
- entreprenörskap och förändring
- projekt och förändring
- innovation och förändring
- framtida utmaningar för att lyckas med kreativ förändring
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och handledning.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: engelska
Examination
Kursen examineras genom
- individuell skriftlig examination, betygsskala: EC
- inlämningsuppgifter i grupp, betygsskala: EC
- individuellt skriftigt arbete, betygsskala: EC
Varje examinerande del ger ett antal kurspoäng.
För godkänt slutbetyg (E) krävs minst E på alla examinerande delar, med minst 50 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg D krävs dessutom minst 60 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg C krävs dessutom minst 70 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg B krävs dessutom minst 75 % av möjliga kurspoäng.
För slutbetyg A krävs dessutom minst 85 % av möjliga kurspoäng.
Detaljerad information ges i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig examination | 7.5 hp | EC |
GRP1 | Gruppupgift | 4 hp | EC |
PAP1 | Kursdokument | 3.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.