Företagsekonomi 1, grundkurs, 30 hp

Business Administration 1, 30 credits

722G01

Kursen är nedlagd.
Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2008 200834-200903 Svenska Linköping INSTÄLLD

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Ma C + Sh A.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda kunskaper om grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller,
- använda kunskaper om hur organisationers verksamhet finansieras, organiseras, styrs och marknadsförs,
- använda kunskaper om hur ekonomisk verksamhet kan beskrivas och mätas,
- självständigt identifiera, strukturera, analysera och kommunicera företagsekonomiska frågeställningar som är nödvändiga för fortsatta studier och/eller arbetsuppgifter,
- visa en kritisk och reflekterande attityd till vad som har lästs och upplevts under delkurserna.

Kursinnehåll

Organisation och beteende, 7,5 hp
Delkursen är en introduktion till olika organisationsteoretiska perspektiv som har bidragit till att öka förståelsen av organiserad effektiv verksamhet. Vidare behandlas organisationsfenomen som grupprocesser och ledarskap. Avsikten är att ge grundläggande färdigheter i att analysera, förstå och dra slutsatser om verkligt organiserande.

Externredovisning, 7,5 hp
Externredovisning handlar om hur företagets ekonomiska verksamhet beskrivs för de externa intressenter och balansräkningen, resultaträkningen och kassaflödesanalysen är de centrala redovisningsrapporterna. Kursen syfte är att ge goda kunskaper vad gäller redovisningens begrepp, samband och logik. Därtill har kursen syftet att ge goda färdigheter vad gäller redovisningens teknik, dvs att hantera löpande bokföring och att upprätta bokslut.

Kalkylering och budgetering, 7,5 hp
Delkursen behandlar information och rutiner som berör interna intressenter i organisationen. Avsikten är att skapa goda kunskaper vad gäller olika former av kalkyleringsmetoder, kopplingen mellan intern och extern redovisning samt budgeteringens roll i ekonomisystemet.

Marknadsföring, 7,5 hp
Delkursen behandlar områden som marknadsstruktur, konkurrens, distributionsförhållanden samt köparbeteende. I kursen behandlas även marknadsundersökningar och marknadsplanering.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning och seminarier.

Examination

Examination sker i form av tentamen i slutet av varje delkurs eller i form av projektarbeten inom ramen för undervisningen eller i båda dessa former.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.