Marknadsföring, 7.5 hp

Marketing Management, 7.5 credits

722G83

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Hugo Guyader

Kursansvarig

Hugo Guyader

Studierektor eller motsvarande

Svjetlana Pantic Dragisic

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2020 202044-202048 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Företagsekonomi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 3b/3c
​eller
Matematik C 
(Områdesbehörighet A4/4, där undantag ges för Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap A och Engelska B)

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • använda företagsekonomiska begrepp och modeller,
  • redogöra för hur organisationers verksamhet marknadsförs,
  • redogöra för hur ekonomisk verksamhet kan beskrivas och mätas,
  • självständigt identifiera, strukturera, analysera och kommunicera företagsekonomiska frågeställningar som är nödvändiga för fortsatta studier och/eller arbetsuppgifter,
  • demonstrera en kritisk och reflekterande attityd till ämnet.

Kursinnehåll

Kursen behandlar områden som marknadsstruktur, konkurrens, distributionsförhållanden samt köparbeteende. I kursen behandlas även marknadsundersökningar och marknadsplanering.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. Kursen eller delar av kursen och examinationen kan komma att ges på engelska.

Examination

Examination sker i form av tentamen i slutet av kursen eller i form av projektarbeten inom ramen för undervisningen eller i båda dessa former.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA3 Examination 4 hp U, G, VG
UPP4 Uppgift 3.5 hp U, G

Böcker

Guyader, Hugo; Ottosson, Mikael; Parment, Anders, (2020) Marketing & Sustainability: Why and how sustainability is changing current marketing practices Lund: Studentlitteratur

ISBN: 9789144139869

Kotler, Philip,Armstrong, Gary, Parment, Anders, (2020) Principles of marketing: Scandinavian edition 3rd edition Harlow Pearson.

ISBN: 9781292354996.

Eller svensk upplaga: Kotler, Philip; Armstrong, Gary; Parment, Anders (2017) Marknadsföring: teori, strategi och praktik. 2 uppl. Harlow, England: Pearson. ISBN: 9781292211138.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.