Service Management and Marketing, 7.5 hp
Service Management and Marketing, 7.5 credits
723G45
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Aku ValtakoskiKursansvarig
Aku ValtakoskiStudierektor eller motsvarande
Åsa-Karin EngstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Företagsekonomi) | 6 (VT 2019) | 201909-201913 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2019) | 201909-201913 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2019) | 201909-201913 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2019) | 201909-201913 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen gäller den behörighet som krävs för tillträde till programmet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva de mest centrala teoretiska koncepten, modeller och teorier inom ledning och marknadsföring av tjänster
- förstå rollen av tjänster för samhälle, företag och kunder
- föreslå marknadsföringsåtgärder som ett företag kan genomföra för att förbättra tjänstekvaliteten
- analysera situationer i ett företag från ett tjänstemarknadsföringsperspektiv, identifiera problem och mönster, föreslå underbyggda lösningar och reflektera över resultatet av föreslagna lösningar
- kritiskt analysera och integrera marknadsföringskunskap samt uttrycka den i tal och skrift
Kursinnehåll
Under introduktionen av kursen diskuteras ledning och marknadsföring av tjänster och dess roll för samhälle, företag och kunder. Kursinnehållet är organiserat för att innehålla ett urval av perspektiv och aktuella frågeställningar inom ledning och marknadsföring av tjänster.
Den första delen av kursen tar upp centrala modeller för ledning och marknadsföring av tjänster. Denna del innehåller:
- gap-modellen för tjänstekvalitet
- servuktionsmodellen
- tjänsters egenskaper (IHIP)
- tjänstelogik
Den andra delen handlar om att förstå tjänstemötet och innehåller:
- anställdas roll vid leverans av tjänst
- kunders roll vid leverans av tjänst
- tjänstekvalitet och kundtillfredsställelse
- förväntningar och upplevelse av tjänster
Tredje delen handlar om hur företag arbetar med utveckling och leverans av tjänster. Denna del innehåller:
- tjänsteutveckling och innovation
- tjänstefiering
- servicescape
- marknadsundersökningar
Ett återkommande tema i kursen är att förstå tjänstemötet och 'sanningens ögonblick'.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är organiserad genom en kombination av föreläsningar, seminarier och grupparbete. Föreläsningarna ger perspektiv på kursens innehåll och kommer inte att upprepa hela omfattningen av kurslitteraturen. Studenter kan komma att förbereda och genomföra uppgifter till seminarier och gruppuppgifter. Undervisningsspråket är engelska.
Examination
Kursen examineras genom grupparbete och individuell skriftlig examination. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Skriftlig examination | 4 hp | U, G, VG |
ASS1 | Gruppuppgifter | 3.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9780077107956, 0077107950
(Any later editions may also be used.)
This course involves considerable amount of reading. In addition to the course textbook, selected articles will also be assigned when the course starts. A complete litterature list will be available on Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.