Marketing and Consumer Behaviour, 7.5 hp
Marketing and Consumer Behaviour, 7.5 credits
723G61
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Jasenko Flodin ArsenovicKursansvarig
Jasenko Flodin ArsenovicStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- International@ffk.liu.se
-
International Coordinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202508 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FFörkunskapskrav
- Minst två års studier (120 hp) på grundnivå, varav minst 60 hp är inom företagsekonomi eller motsvarande
- Engelska 6
Undantag ges från svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva några av de vanligaste teoretiska begreppen, modellerna och teorierna inom ämnesområdet konsumentbeteende
- relatera samtida konsumentbeteendetänkande - inklusive internetrelaterade frågor - till klassiska komponenter inom ämnesområdet
- förstå konsumenterna på individnivå
- förstå sociala, kulturella och andra kontextuella aspekter som berör konsumenterna
- reflektera över "stimuli-responsmodellen" från en kritisk synvinkel
- föreslå effektiva metoder för insamling av konsumentinformation för att stödja marknadsföringsbeslut
- föreslå marknadsföringsåtgärder mot bakgrund av köpbeteendemodeller
Kursinnehåll
I kursens inledande del presenteras och diskuteras den historiska utvecklingen av olika teoretiska fält. Kursinnehållet sedan är organiserat för att inkludera ett urval av användbara perspektiv på marknadsföringsfrågor och konsumentbeteende. Dessa perspektiv är av tre slag:
Det första handlar om konsumenten och om konsumentens sammanhang. Detta perspektiv inkluderar aspekter såsom konsumenternas
- behov, önskemål och begär
- motivationen bakom upplevda behov, önskemål och begär
- ekonomiska förmåga
- personligheter, identiteter och livsstilar
- attityder och värderingar
- minnen
- kultur, subkultur och geografiska sammanhang
- X faktorer som påverkar kunders tänkande och handlande
Det andra perspektivet handlar om processer relaterade till köpbeteende samt till användning av varor och tjänster. Detta perspektiv omfattar aspekter såsom konsumenternas
- informationssökning och uppmärksamhet
- utvärderingar av alternativ
- inköpsbeslut (det gäller produkter och varumärken, köpa kanaler)
- utvärderingar efter köp
Det tredje perspektivet är kopplingen mellan marknadsföring (från företagets synvinkel) och konsumenters beteende, inklusive
- stimuli-responsmodellen
- hantering av word-of-mouth fenomen
- metoder för att samla in information om konsumenterna
- den speciella frågan om promotion av innovativa varor och tjänster (”adoption, rejection, diffusion”)
Ett återkommande tema i kursen är att försöka att förstå varför konsumenterna väljer att köpa vissa produkter.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen organiseras genom en kombination av föreläsningar, seminarier och grupparbeten kring verkliga fall. Föreläsningar syftar till att ge perspektiv på kursinnehållet, och studenterna bör inte förvänta sig att allt innehåll i kurslitteraturen upprepas i föreläsningarna. Studenterna kan behöva förbereda uppgifter och uppdrag för seminarier och lagarbete. Undervisningsspråket är engelska.
Examination
Kursen examineras genom grupparbeten, samt individuell skriftlig tentamen i slutet av kursen. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ASS1 | Gruppuppgifter | 2.5 hp | EC |
EXA1 | Skriftlig examination | 5 hp | EC |
Böcker
ISBN: 9144116810, 9789144116815
Additional literature will be added according to information at the start of the course. A complete literature list will be available on Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.