Företagsekonomi 3 - Marknadsföring, 30 hp
Business Administration 3 - Marketing Management, 30 credits
723G83
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Svjetlana Pantic DragisicKursansvarig
Olga Yttermyr, Mikael Ottosson, Aku Valtakoski, Jasenko Flodin ArsenovicStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKontaktinformation
Ann-Sofie Gustavsson, Administrator
Sebastian Croné, Study Adviser
Svjetlana Pantic Dragisic, Study Director
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202523 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EFörkunskapskrav
- 60 hp företagsekonomi varav 52,5 hp godkända inklusive en godkänd samhällsvetenskaplig metodkurs om 7,5 hp eller motsvarande
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt granska företagsekonomiska modeller och företagsekonomisk teoribildning
- tillämpa förvärvade kunskaper på aktuella problem inom området marknadsföring
- kritiskt analysera ekonomiska förhållanden och utvecklingstendenser
- självständigt planera och genomföra ett vetenskapligt arbete inom marknadsföring
- kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete inom marknadsföring
Kursinnehåll
Kursen består av tre delar. Första delen, Marketing and Consumer Behaviour 7,5 hp, introducerar den studerande till marknadsföring och konsumentbeteende. Centralt i kursen är de processer och aktiviteter som konsumenter engagerar sig i när de agerar på dagens marknader. Kärnan i studier av konsumentbeteende handlar om hur samhället påverkas av marknadsförares agerande, samt förståelse för den roll som konsumenter, konsumtionskultur och konsumism spelar i dagens värld.
Den andra delen, Service Management and Marketing 7,5 hp, introducerar den studerande till tjänstemarknadsföring. Fokus i kursen handlar om hur företag kan skapa värde tillsammans med sina kunder i syfte att tillhandahålla unika kundupplevelser. Dessutom omfattar kursen ämnen som ny tjänsteutveckling, tjänstekvalitet, tjänstegarantier och användande av olika marknadskanaler. Kärnan i tjänster är samspelet mellan kunder, anställda och omgivningen samt de olika roller som både kunder och anställda kan anta.
Den sista delen av kursen består av att förbereda och genomföra en kandidatuppsats,15 hp.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarieövningar samt i sista delkursen av uppsatshandledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. Kursen ges på engelska.
Examination
Examinationen av de två första delkurserna sker i form av tentamen i slutet av varje avsnitt eller i form av projektarbeten inom ramen för undervisningen, eller i båda dessa former. Uppsatsen framläggs och försvaras vid ett seminarium. I examinationen ingår även opposition på annan uppsats samt aktivt deltagande i hela seminarieserien. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ATTE | Attendance Final Seminars | 0.5 hp | D |
OPPO | Opposition | 0.5 hp | U, G |
PRES | Presentation and Defence | 0.5 hp | U, G |
THE1 | Thesis | 12.5 hp | U, G, VG |
TPRO | Thesis Proposal | 1 hp | U, G |
SMM2 | Service Management and Marketing, Group Assignment | 3.5 hp | U, G, VG |
SMM1 | Service Management and Marketing, Written Examination | 4 hp | U, G, VG |
MCB2 | Marketing and Consumer Behaviour, Teamwork Assignment | 2.5 hp | U, G, VG |
MCB1 | Marketing and Consumer Behaviour, Written Examination | 5 hp | U, G, VG |
Böcker
Se de ingående kurserna 723G44 och 723G45.
För uppsatskursen: Bryman, A., & Bell, E., Business research methods. 2015, Oxford University Press, USA
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.